דברי נגיד בנק ישראל בוועידת התאחדות המלונאים היום בתל אביב

07/01/2010
לכל ההודעות בנושא:
מדיניות פיסקלית
07.01.2010
 
תמצית של דברי נגיד בנק ישראל בוועידת התאחדות המלונאים היום בתל אביב (7/1/10)
 
למצגת שליוותה את דברי הנגיד - לחץ כאן
 
בשנה שעברה סבלו מדינות רבות ממיתון עמוק, ודווקא ארה"ב, המדינה שהייתה בעין הסערה, נפגעה פחות מהמשבר. יותר מ-80% מהתוצר העולמי מיוצר במדינות OECD, והתחזיות הן שמדינות מתעוררות צפויות לצמוח השנה בשיעורים גבוהים מאלו של המדינות המפותחות. אלו בשורות לא טובות לענף התיירות, שכן מרבית צרכני התיירות באים דווקא מהמדינות המפותחות. אצלנו התחזית לצמיחת התוצר בשנה הנוכחית היא 2.5%, אך בזמן הקרוב נעדכן אותה כלפי מעלה. אשר ל-2009 - ברביע הרביעי צמח התוצר, לפי הלמ"ס, בקצב שנתי של 4%. בהסתכלות על תקופת המשבר מתקבלת למעשה תמונה של V.
מאז 2003 יש לנו עודף בחשבון השוטף. כולנו זוכרים את השנים שבהן הבעיה הייתה אם המדינה תוכל לסבול שנים רבות מגירעון בחשבון השוטף; היום אנו במצב שונה - עודף בחשבון השוטף. מקורו של העודף בהתפתחויות חיוביות, אך לתופעה החיובית הזאת יש תוצר לוואי - התחזקות השקל. נוסף על הלחץ לייסוף השקל, מצד החשבון השוטף, עובדת היותנו משק חזק מושכת משקיעים להשקיע בישראל. ככל שהעולם רואה בנו משק חזק יותר, יותר משקיעים יעדיפו להשקיע בארץ. רבים חושבים ששער החליפין המעניין ביותר של השקל הוא מול הדולר, אולם המשק הישראלי סוחר גם במטבעות אחרים, וההסתכלות על שער החליפין של השקל צריכה להביא זאת בחשבון. העודף בחשבון השוטף לוחץ, כאמור, לייסוף השקל, ורכישות המט"ח שלנו השפיעו על שער החליפין ומיתנו את התחזקות השקל. נקטנו מדיניות זו כדי לסייע למשק בתקופה של מיתון עולמי, אך ברור שלא נוכל לעשות זאת לנצח. מכל מקום, אנו ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק המט"ח.
האינפלציה: יעד האינפלציה הוא בין 1% ל-3%. בין 2004 ל 2009 ממוצע האינפלציה היה בתוך היעד. הציפיות לאינפלציה היו לאורך מרבית התקופה הזאת בתוך היעד.
התקציב: בשנת 2007 השיגה הממשלה איזון בתקציב. בשנת 2008, השנה שבה התחיל המשבר, הגירעון היה 2%, ובשנת 2009, הוא יהיה, כנראה, מעט מעל 5% - נמוך מאשר בתוכנית המקורית – 6%. הסיבה לכך היא תקבולי מס גבוהים מהחזוי. ב-2010 הגירעון המתוכנן הוא 5.5%, אך ייתכן שנסיים את השנה בשיעור נמוך ביותר. לעומת זאת, ברבות מהמדינות המפותחות הגירעונות גבוהים מאוד. למרות המיתון, יחס החוב הציבורי לתוצר יעלה בישראל רק מעט – הודות למדיניות התקציבית, וכן למידתה המתונה של פגיעת המשבר בפעילות הכלכלית. זאת בניגוד למדינות רבות שבהן יחס זה יעלה בשיעורים משמעותיים. במדינות רבות הוציאו הממשלות כסף רב כדי להציל את המערכות הבנקאיות בהן. אני סבור שהממשלות הללו יקבלו את הכסף בחזרה, אך כעת מצבן אינו טוב.
המשק הישראלי הוא, כפי שאמרתי, אטרקטיבי, ולכן מושך השקעות. היום משקיעים מתחילים בביצוע תוכניותיהם, וחלק מתוכניות אלה הוא השקעה בישראל – דבר התורם להתחזקות השקל.
אפשר כבר לראות שהמערכת הבנקאית יוצאת מהמשבר במצב טוב – הישג ניכר ביחס למצב במדינות המערב. כשבנק ישראל החל בהפחתות הריבית, נשמעו תלונות על שהבנקים לא ביצעו הפחתה מקבילה של הריבית. אולם, בהסתכלות בדיעבד (שקף 12) רואים שהבנקים כן הורידו את הריבית.
האשראי החוץ-בנקאי ירד עד אמצע השנה במקביל להתפתחות המשבר, אך מאז נראה שגם השוק החוץ-בנקאי חוזר לתפקד. הלימות ההון של המערכת הבנקאית בישראל היא מן הגבוהות במדינות ההתייחסות שלנו (שקף 13). ואולם, אסור שהמציאות החיובית תשרה עלינו שאננות. אנו בבנק המרכזי נזהרים משאננות - עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות והתחזיות ומגיבים בהתאם.
כניסת התיירים לארץ מושפעת מאירועים גיאו-פוליטיים. זוהי אחת הבעיות המרכזיות בתעשיית התיירות (שקף 15) אפשר לראות כיצד אירועים כמלחמת לבנון השנייה מצד אחד ותחילת האלף מהצד האחר השפיעו על תעשיית התיירות.
לתעשיית התיירות פוטנציאל רב. במדינות רבות משקל שירותי התיירות בתמ"ג גבוה משמעותית מאשר בישראל - מה שממחיש את הפוטנציאל הגלום בתעשיית התיירות המקומית. (שקף 18).
מספר החדרים ל-1,000 איש בישראל נמוך יחסית (שקף 20).
בשקף 21 מוצג דירוג של ישראל בין 133 מדינות מבחינת החוזק של ענף התיירות בישראל. שקף 21.
שקף נוסף, 22, נסב על המחירים במלונות מאז 2004 עולים מחירי שירותים אלה בשיעור גבוה משיעור עלייתו של מדד המחירים לכללי.
בשקף 23 נראים החסמים להתרחבות בענף התיירות: המצב הגיאו-פוליטי; מחיריהם של שירותי התיירות בישראל ביחס ליעדים חלופיים; תחזוקה לקויה של אתרי התיירות ומרכזי הערים התיירותיות (למרות שיפור מסוים) בשני החסמים האחרונים אפשר לטפל; אשר לראשון - אנו מקווים שבעתיד גם הוא ישתפר.
התפתחותה של תעשיית התיירות תלויה בהשקעות ובפעילות שלכם, וגם ובפעילות הממשלה.
מבקרים מחו"ל מופתעים מהמציאות שרואות עיניהם לעומת תדמיתנו בעולם. עלינו לעשות מאמץ כדי לשפר את תדמיתנו בקרב התיירים הפוטנציאליים.