דברי המפקחת על הבנקים בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי הרצליה: הטכנולוגיה כאמצעי להכלה פיננסית ושיפור הנגשת שירותים פיננסיים

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, נשאה היום דברים בכנס השנתי של מכון אהרן. המצגת אותה הציגה מצורפת.​


להלן עיקרי דבריה:

  •      הטכנולוגיה המתפתחת בשנים האחרונות משנה באופן דרמטי את העולם הפיננסי על כל צורותיו;
  •      במדינות שונות בעולם הטכנולוגיה מאפשרת ללקוחות שהיו מודרים משירותים בנקאים לפעול בתחומים הפיננסים, באמצעות הטלפון הנייד.
  •      מדינות מתפתחות עשו "קפיצת צפרדע", ודילגו על שלב השירותים הפיננסיים המסורתיים.
  •      בסין, למשל, עולם התשלומים עבר לסלולר. אנשים יוצאים מהבית ללא ארנק ומשלמים באמצעות אפליקציות -  ברשתות שיווק, בדוכני הנודלס בשווקים המסורתיים, וגם בתשלומים בין אנשים פרטיים.
  •      פלטפורמות התשלומים הופכות לאמצעי לחשיפה למוצרים פיננסיים נוספים למשקי בית – ביטוח, ניהול השקעות, תשלומי חשבונות, ועוד. מאות מיליוני לקוחות משתמשים באפליקציות, והמידע הנצבר בהן מאפשר להציע אשראי למשקי בית ועסקים שלא מדורגים במאגר האשראי הלאומי.  
  •       התפתחויות אלו הוכרו על ידי הבנק העולמי, שמצא שבסין חלה הצלחה יוצאת דופן מבחינת ה"הכלה הפיננסית",  והיא גם הפכה למובילת חדשנות של תעשיית הפינטק, אשר שינתה את האופן שבו מיליוני לקוחות משלמים, חוסכים, לווים, משקיעים ורוכשים ביטוח.
  •      באפריקה, חברות הסלולר הפכו למעשה להיות הבנקים החדשים. הטלפון הפך לאמצעי לביצוע תשלומים וניהול פעולות בנקאיות, ולמעשה הפך לפלטפורמה של micro-accounts. בקניה, למשל, שיעור בעלי חשבון (בבנק או בגוף אחר) באוכלוסיה עמד על 27% ב-2006, וגדל ל-75% ב-2016.
  •      בישראל, הבנקים הקיימים מוכרחים להאיץ את התאמתם לעולם החדש המשתנה; בנק ישראל מעודד את המערכת הבנקאית לאמץ את הטכנולוגיות הללו. המערכת הבנקאית עוברת מהפיכה -  גם בגלל הטכנולוגיה, וגם בזכות הדה-רגולציה והרפורמות שבנק ישראל והאוצר מובילים.
  •      המעבר מהעולם הישן של הבנקאות לעולם החדש איננו פשוט – לבנקים, ללקוחות, וגם לרגולטורים.
  •      הפיקוח על הבנקים פועל בנחישות להובלת השינוי הטכנולוגי; הפיקוח הקים בסוף שנת 2016 אגף ייעודי לטכנולוגיה וחדשנות, אשר פועל להורדת החסמים הרגולטוריים המעכבים את החדשנות, מתאים את אבטחת ניהול הסיכונים לסביבה המשתנה, מוביל פרויקטים תשתיתיים רחבים (כדוגמת בנקאות פתוחה-API שתנגיש את כל הנתונים של הלקוח לכלל השחקנים בכפוף לאישור שלו, מעבר מבנק לבנק בקליק, ועוד)
  •      הפיקוח מנחה את הבנקים לבצע חינוך דיגיטלי - הכשרה והסתגלות של הציבור הרחב לסביבה הדיגיטלית.
  •      הטכנולוגיה צפויה ליצור הכלה והעמקה פיננסית גם בישראל.​