הנגשת שירותי בנקאות דיגיטלית לבעלי "טלפונים כשרים" ולאוכלוסיית לקויי ראיה

הפיקוח על הבנקים מפרסם היום טיוטת תיקונים להערות הציבור בנוגע להוראתו בנושא "בנקאות בתקשורת" (הוראת ניהול בנקאי תקין 367) במטרה להנגיש את שירותי הבנקאות הדיגיטלית גם לציבור הלקוחות בעלי טלפונים כשרים ואוכלוסיית לקויי ראיה.

בעקבות פנייתו של יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, ח"כ אורי מקלב, בכוונת הפיקוח על הבנקים לעדכן את ההוראה על מנת לתת מענה לקושי בו נתקלים לקוחות התאגידים הבנקאיים שעושים שימוש במכשירים ניידים החסומים לקבלת מסרונים ("טלפונים כשרים"). שימוש במכשירים מסוג זה אינו מאפשר ללקוחות אלו לקבל סיסמה חד פעמית זמנית כתובה למכשיר הנייד שלהם כאמצעי אבטחה, ובכך מקשה עליהם ליהנות מהיתרונות הגלומים בקבלת שירותים בנקאיים מרחוק ללא צורך בהגעה לסניף. גם לקוחות מסוימים מאוכלוסיית לקויי הראיה עלולים להיתקל בקושי דומה שכן המסרון הכתוב נשלח כיום בערוץ שאינו נגיש באופן שבו מונגש אתר התאגיד הבנקאי לאוכלוסיות אלה. על מנת להתגבר על הקושי כאמור, ולאפשר לאותם לקוחות להשתמש בגורם אימות זה לצורך אימות בגישה מרחוק, נדרשים התאגידים הבנקאיים להטמיע פתרון טכנולוגי להמרת הודעת טקסט לקול, ולאפשר ללקוח לקבל את הסיסמה גם באמצעות קול, על פי בחירתו.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "הצעד עליו הכרזנו היום ינגיש את ערוצי הבנקאות  הדיגיטלית גם לאוכלוסייה החרדית, אשר משתמשת ב"טלפון כשר", וגם לאוכלוסייה בעלת ליקויי ראיה. שימוש בכלי הבנקאות הישירה הוא נוח יותר, שכן הוא חוסך זמן הגעה לסניף בשעות הפתיחה והמתנה בתורים, וכן הוא זול יותר בעשרות אחוזים ביחס לביצוע אותן פעולות מול פקיד. הפיקוח על הבנקים ימשיך לפעול באופן שוטף להנגשת השירותים הדיגיטליים בתאגידים הבנקאיים לכלל שכבות האוכלוסייה, תוך שימת לב מיוחדת לאוכלוסיות בעלות צרכים שונים".​