הודעה משותפת לעיתונות: השרה לשוויון חברתי וגמלאים, המפקח על הבנקים,מנכ"ל איגוד הבנקים, ובכירי המערכת הבנקאית, דנו על יצירת סטנדרט אחיד למערכת הבנקאית בטיפול באוכלוסיית המבוגרים

בדיון מקוון שנערך ביוזמת השרה לשוויון חברתי וגמלאים, ח"כ מירב כהן, יחד עם המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, מנכ"ל איגוד הבנקים איתן מדמון ונציגים מהנהלות הבנקים המסחריים, סוכם על פעילות עתידית, במטרה  לסייע ככל הניתן בשירות שניתן על ידי הבנקים לאוכלוסייה המבוגרת בישראל, מתוך הבנה כי לצד הדיגיטציה אותה עובר עולם הבנקאות, חשוב להמשיך ולתמוך באנשים מבוגרים בעלי אוריינות דיגיטלית נמוכה ע"י מענה המתאים לצרכיהם.


השרה לשוויון חברתי וגמלאים, ח"כ מירב כהן: "בשנים האחרונות תהליך הדיגיטציה בבנקים צבר תאוצה רבה, ובהתאם למגמה העולמית יותר סניפי בנקים נסגרים. ישנם מקרים רבים בהם אזרחים ותיקים התקשו להסתגל לשינוי, בשל פער ביכולתם להתנהל עם הכלים הדיגיטליים המוצעים על ידי הבנקים והמצב הקיים מאד מקשה עליהם לקבל שירותי בנקאות בסיסיים וחיוניים. בנוסף, בעת הקורונה, הקשר והנגישות של הבנקים לאזרחים הוותיקים הפך למשמעותי יותר בשל מגבלות התנועה. אני מברכת את המפקח על הבנקים ואת המערכת הבנקאית על שיתוף הפעולה ואני מאמינה שביחד נוכל להבטיח שאנשים מבוגרים לא יפלו בין הכיסאות ויקבלו מענה הולם."

 

המפקח על הבנקים, מר יאיר אבידן: "המערכת הבנקאית מהווה חלק משמעותי מהמרקם החברתי-כלכלי במדינת ישראל ועליה להמשיך ולשים דגש על ליווי אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בהסתגלות לבנקאות הדיגיטלית ובהנגשת השירות. אני מברך את השרה כהן על קיום השולחן העגול שמטרתו להניף את הדגל ולקבע את התובנות בדבר האיכפתיות והמאמץ שיש להשקיע על מנת למצוא את הדרכים המיטביות לשרת אוכלוסייה חשובה זו, ועל שיתוף הפעולה הפורה למען האזרחים הוותיקים."

 

איתן מדמון מנכ"ל איגוד הבנקים: "אוכלוסיית הלקוחות המבוגרים, של המערכת הבנקאית, בשגרה ובעיקר בימים אלו, מחייבת תשומת לב וטיפול ייחודי. האתגרים והצרכים משתנים מעת לעת. האתגר של כולנו להיות מוכוונים למענה מתאים. היום, כאשר חוסר הנגישות, הסכנה הבריאותית בקרבה לאנשים זרים, והצרכים השוטפים, הינם מציאות יומיומית, המערכת הבנקאית עושה ותעשה ככל שביכולתה לספק פתרונות הולמים ומתאימים. אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם המשרד לשיוויון חברתי והפיקוח על הבנקים ונרתם לטובת ההתאמות הנדרשות."

 

במהלך הדיון, הציג המפקח את האתגרים של המערכת הבנקאית במתן שירותים בנקאיים בתקופת משבר הקורונה לכלל האוכלוסייה, ובפרט לאזרחים הוותיקים, ואת הצעדים הרבים שננקטו להסרת החסמים, במטרה לסייע לאזרחים הוותיקים בהתמודדות עם השלכות המשבר.

 

בנוסף, נציגי הבנקים שיתפו בחלק מהפעולות שננקטות על ידם כסיוע לאזרחים הוותיקים בהתמודדות עם משבר הקורונה, בנושאים הבאים:

  • מוקדים טלפונים - מחויבים לתת קדימות למחייגים מעל לגיל 70.
  • שירות שליחים – ישנם בנקים שבהם פעולות בנקאיות מסוימות מקבלות מענה ע"י שליחים שמגיעים עד לבית הלקוח המבוגר.
  • צמצום הצורך להגיע לסניף - קבלת מרבית השירותים באופן טלפוני.
  • ​​סניפים ניידים - סניפים ניידים של הבנקים למקומות בהם יש ריכוזים של אוכלוסייה בוגרת שהסניף הקרוב אליהם נסגר.

 

עוד עלה בדיון, כי בקרב האוכלוסייה המבוגרת, 51% משתמשים בשירותי אינטרנט, כאשר מתוכם 30% משתמש בשירותי ממשל אינטרנטיים ו-38% משלם חשבונות דרך האינטרנט. ועל כן, גם בתקופה מורכבת זו, המענה האנושי והפתרון לדיגיטציה עבור האזרח הוותיק היא חשובה מאוד.

 

בסיומו של המפגש סוכם, כי יבוצע תהליך לגיבוש אמנת שירות, אותה יאמצו כל הבנקים, אשר תבטיח מתן מענה לצורכי האוכלוסיות הוותיקות, וזאת בנוסף לפעולות הנרחבות לטובת האזרחים הוותיקים הננקטות על ידי כל בנק בנפרד, בין אם מכח הוראות הפיקוח על הבנקים ובין אם בעקבות יוזמות עצמאיות מבורכות. ​ 

​​​​​​