אני שמח להיות כאן איתכם ולברך את איגוד לשכות המסחר ואת חבריה לרגל האסיפה הכללית השנתית של הלשכה בשנת ה-45 לפעילותה. |
המשק הישראלי יכול רק להינות משיתוף פעולה בין עושי המדיניות לבין הגופים הכלכליים והחברתיים הפעילים בסקטור הפרטי ואני חושב שחלק מההישגים שאליהם הגענו הם גם בזכות ההקשבה ההדדית והדו-שיח המתמשך. לכן שמחתי על ההזדמנות להופיע כאן בפניכם ולברך אתכם היום. |
המשק הישראלי נהנה מהישגים טובים כתוצאה מהמדיניות שננקטה בשנים האחרונות וגם מהצמיחה במשק העולמי. גם עושי המדיניות ידעו לשתף פעולה והובילו אסטרטגייה שהייתה חיונית כדי להגיע להישגים אלה. כבר למעלה משנתיים יש לנו משק צומח ושיעור הצמיחה לשנה הנוכחית, לפי התחזיות האחרונות של משרד האוצר ושל מחלקת המחקר של בנק ישראל, הוא כ-4.5% ולגבי השנה הבאה הוא כ-4% נוספים. אגב, כנגיד החדש מותר לי להגיד דברים טובים לגבי המדיניות שתרמה לצמיחה משום שזו למעשה עבודה לא שלי אלא של ראש הממשלה, של שרי האוצר ושל קודמיי בתפקיד הנגיד. |
בנוסף, חל שיפור חשוב בשיעור התעסוקה במשק ורמת האבטלה ירדה לסביבה של כ-9%. אמנם עדיין מדובר בשיעור אבטלה גבוה, אך אם המשק ימשיך לצמוח בקצב שאנחנו צופים, סביר יהיה להניח כי שיעור האבטלה ימשיך ויירד. |
תחום נוסף שבו המשק הישראלי מפגין עוצמה הוא העודף במאזן התשלומים וזאת, הודות לשיפור שחל בייצוא ובכושר התחרות של המשק. |
ההתפתחויות החיוביות האלה מתרחשות במסגרת יציבות מחירים נמשכת ויציבות גם בשוק מטבע חוץ ובשוק ההון. אני משוכנע שההחלטה של הממשלה, שנתמכה ע"י ראש הממשלה ושני שרי האוצר – היוצא והנכנס – לשמר את מסגרת התקציב לשנת 2006 תרמה תרומה חשובה ביותר ליציבות הזאת. |
המשק הישראלי חזק ואסור לנו לישון על זרי הדפנה. עומדים לפנינו אתגרים חשובים למען העתיד הכלכלי שלנו. |
ראשית, בתחום המקרו חשוב להמשיך את האסטרטגייה התקציבית שמטרתה להפחית את משקל החוב הממשלתי בתוצר ואת נטל המיסוי ואת נטל ההוצאה הממשלתית בכלכלה. הדבר מחייב המשך קביעת מסגרת תקציבית רב-שנתית עם יעדים ברורים כדי להשיג מטרות אלו. |
לצד זה, חשוב שבנק ישראל ימשיך לפעול בתחום האינפלציה כדי להשיג את יעד יציבות המחירים (בין 1 ל-3 אחוזי אינפלציה לשנה) ובכך לאפשר לסקטור העסקי – הסוחרים, התעשיינים והאחרים – להתפתח ולפעול בסביבה של ודאות פיננסית. |
בהקשר הזה, פועל בנק ישראל בשיתוף פעולה עם ראש הממשלה ואנשיו, ושר האוצר ומשרדו, כדי לקדם חוק חדש ומודרני לבנק ישראל. החוק המוצע יגדיר באופן ברור את האחריות של הבנק ביחס למטרותיו, את מסגרת השקיפות וחובת הדיווח לציבור, לכנסת ולממשלה - וכתוצאה מכל אלה את מידת העצמאות של הבנק בקביעת המדיניות הדרושה להשגת מטרותיו. על מנת להשיג זאת, יגדיר החוק החדש מנגנונים חדשים לקבלת החלטות - וועדה מוניטרית ומועצה מינהלית. הראשונה תעסוק בהחלטות בתחום מדיניות הריבית והשנייה תטפל בנושאים מינהליים, כמו התקציב של הבנק, שכר עובדיו ועוד. |
אתגר נוסף חשוב ביותר שעומד לפנינו הוא הטיפול בנושאים החברתיים. בתחום הזה מחלקת המחקר של הבנק ממשיך להשקיע מאמצים רבים כדי להבין יותר טוב את הבעייה בהיקפה האמיתי ולגבש דרכי פעולה שנציע לממשלה לנקוט בהם כדי לשפר את רמת החיים של השכבות החלשות. בהקשר הזה, אנו משתפים פעולה עם משרד האוצר בשני תחומים: גיבוש מסגרת להנהגת מס הכנסה שלילי וכן חשיבה משותפת לגבי דרכי הפעולה שיש לנקוט בהם בעניין הזה במסגרת הצוות שבראשו עומד מנכ"ל משרד האוצר, יוסי בכר. זהו נושא חשוב מאוד – הן ברמה החברתית-כלכלית והן ברמה האנושית. |
בתחום המיקרו גם ישנה עבודה רבה לפנינו. בהמשך לרפורמות החשובות שהממשלה קידמה בשנים האחרונות, יש להמשיך ברפורמות נוספות שייתנו לסקטורים השונים במשק יותר גמישות, יותר תחרות ולכן יתרמו להגברת פיריון וליעילות הכלכלה הישראלית. מדובר בצורך לקדם את הרפורמות במספר תחומים, ביניהם: שוקי ההון והכספים – בעיקר, הסרת החסמים בפני פיתוח מכשירים פיננסיים חדשים ואפיקים חוץ-בנקאיים שיפעלו בשוק האשראי - משק האנרגיה, משק החשמל, תחום שירותי המטען בנמל התעופה, זיקוק הדלק, מערכת הבנקאות – ואני מתכוון בעיקר לתחום ניהול הסיכונים מצד הבנקים (על-פי ההמלצות "בזל II") ולתחום התחרות במגזר משקי הבית. במסגרת זו, אני כולל גם את ההפרטות ועל שולחננו נמצאת הפרטת בל"ל וזו לא צריכה להיות, כמובן, ההפרטה האחרונה. |
מצב המשק, כאמור, טוב ועל זה אומרים "בלי עין הרע". הדבר יוצר הזדמנות להמשך המגמה שאנחנו נמצאים בה. לשם כך, עלינו להיות כל הזמן על המשמרת ולהתמקד בעבודה הרבה שעוד לפנינו – כולל המשך מדיניות בנק ישראל בשמירה על יציבות המחירים. |
לבסוף אני רוצה לאחל לכולכם שנה של שיגשוג, של עשייה, של צמיחה, של צמצום הבעיות החברתיות ושל שלום וביטחון – בקיצור שנה טובה. |