המדיניות הכלכלית נוסח שנת 2003: פרספקטיבה
היסטורית עד ראשית שנות ה- 70' צמח המשק הישראלי בקצב מהיר מאד, אולם כבר אז אפשר היה להבחין בהתפתחות שני המעצורים הגדולים אשר לא יאפשרו לצמיחה זו להיות בת-קיימא: האינפלציה מחד, והגרעון במאזן התשלומים מאידך. מאחורי שני מעצורים אלה עמדו ממשלות אשר צברו גרעונות וחובות ללא גבול, שנה אחר שנה, ובנק מרכזי אשר עסק בניהול תכניות אשראי שונות עבור הממשלה, משל היה אגף במשרד האוצר, ולא יכול היה לעסוק בריסון האינפלציה וביצירת תנאים לצמיחה מתמשכת. משברי האנרגיה של שנות ה- 70' קטעו את הצמיחה אולם, בד בבד, ניפחו את המעצורים – האינפלציה גאתה והמחסור במטבע חוץ החריף. במשך למעלה מעשור שקעה הממשלה עמוק יותר בבוץ של הגרעונות (שיא של 16 אחוזי תוצר ב-1984) והחובות (שיא של 288 אחוזי תוצר באותה שנה), והבנק המרכזי איבד לחלוטין את מגעו עם האינפלציה אשר המריאה לשיעורים תלת-סיפרתיים (445 אחוזים באותה שנה). המשק הישראלי שעט אל עברי פי פחת. המיפנה, אנחנו יודעים, נרשם באמצע שנות ה- 80', עם תכנית הייצוב. לא חזרנו אמנם לשיעורי צמיחה דו-סיפרתיים, אבל עד אמצע שנות ה- 90' המשק צמח מידי שנה בקצב ממוצע של כ- 5%. אולם אותם מעצורים ישנים אשר חשבנו לתומנו כי התנדפו עם תכנית הייצוב של אמצע שנות ה- 80', חזרו והרימו ראש. בדרכה למטה האינפלציה נעצרה ברמה דו-ספרתית ואיימה לחזור ולהתפרץ, והגירעון במאזן התשלומים חזר לסורו והתרומם לשיעור של 6 אחוזי תוצר. באמצע שנות ה- 90' שמע שר האוצר בוועידה השנתית של קרן המטבע הבינ"ל בוושינגטון כי המשק הישראלי נמצא על סף משבר. וכמו בעבר, גם בעשור זה, שבין אמצע שנות ה- 80' לבין אמצע שנות ה- 90', עמדו ברקע ממשלות אשר לא העריכו את הצורך לשמור על משמעת פיסקלית, וחזרו לצבור גרעונות וחובות, ובנק מרכזי אשר החל אמנם במרץ להשיל מעליו את כל מסגרות הכוונת האשראי אבל עדיין היה שקוע בְבֵרוּר מייגע – בינו לבין עצמו ובינו לבין אחרים – מהו תפקידו. עם זאת, ללא מחשבה מסודרת, כאשר פרט מצטרף לפרט ומופיע במועדים ובהקשרים שונים, החלה להתגבש תפישה חדשה לגבי אופיו הרצוי של המשק הישראלי. במרכזה של תפישה זו עמדה ההערכה כי המשק הישראלי יוכל למצות את פוטנציאל הצמיחה שלו רק אם יהיה פתוח לעולם. גישה זו מצאה את ביטוייה בעיקר בהסכמי סחר עם ארה"ב והשוק המשותף וכן בהסרה הדרגתית של המחסומים – מיכסיים ואחרים – על יבוא סחורות ממדינות אחרות, ואח"כ – גם בהסרת הפיקוח על מטבע חוץ כדי לאפשר חופש בתנועות הון. בין לבין חדרה גם ההבנה כי משק פתוח, כדי לא להיקלע למשברים תכופים, חייב לאמץ נורמות ניהול בינ"ל. מיפעלים עסקיים היו אמורים להסיק בעצמם את המסקנות המתבקשות, כל אחד לפי הבנתו ויזמתו. היו כאלה שיכלו, שרדו ושיגשגו, ואחרים – שלא. זה היה הרקע להתפתחותן של חברות ישראליות רב-לאומיות, לא רק בתחום של הטכנולוגיה העלית אלא גם בענפי המזון, הטקסטיל, הפלסטיקה, התרופות, הנדל"ן, האנרגיה והתכנון ההנדסי. הממשלה מצידה יכלה להישען על סטנדרטים בינ"ל של ניהול מקרו-כלכלי אשר הלכו והתגבשו בעולם החל מהמחצית השנייה של שנות ה- 80'. במסגרת זו נקבעו יעדים רב-שנתיים לתוואי הגרעון התקציבי ויעדים שנתיים לקצב האינפלציה – שניהם כדי להביאם לרמה נמוכה. במחצית השנייה של שנות ה-90' נבנתה לאיטה התשתית למימוש האיסטרטגיה הכלכלית החדשה, תחילה ע"י ממשלת הליכוד ואח"כ ע"י ממשלת המערך. ראוי לציין זאת כדי לומר כי מבחינת האסטרטגיה הכלכלית לא היה הבדל בין שתי המפלגות העיקריות. משימתן הראשונה של הממשלות של אותה תקופה היתה להרחיק את המשבר אשר איֵים על המשק בשל הגרעונות הגדלים בתקציב ובמאזן התשלומים ובשל האינפלציה אשר חזרה לשיעורים דו-סיפרתיים. משום כך לא היה מנוס מריסון פיסקלי ומונטרי כדי לבנות את התשתית הדרושה לצמיחה בת-קיימא. במקביל ניצלנו את התקופה הזו כדי להתקדם בהסרת המיגבלות על הפעילות במט"ח, בהגמשת מישטר שער החליפין, ובהפרטת בנקים תוך כדי פיצולם מתאגידים ריאליים. בסוף העשור, והמאה, הקודמים קיבלנו – לתקופה קצרה – מושג לאן דרך זוּ מובילה. דרַכנו, אם תירצו, על מיפתנה של הארץ המובטחת אבל אליה לא ממש באנו. בשנת 2000 רשמנו צמיחת שיא של כ- 7.5%, אולם, בניגוד לעבר, עם גרעון נמוך בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, יבוא הון בהיקפים ללא תקדים (מעל 10 $ מיליארד), ויציבות מחירים. וברקע – שוב בניגוד מוחלט לעבר, ממשלה עם גרעון וחוב בשפל של כל הזמנים, ובנק מרכזי מצוייד בהחלטה היסטורית של הממשלה שצריך, ואפשר, לשמור על יציבות מחירים, לתמיד. ואז, בשלהי אותה שנת 2000 נזרקנו, בגסות ובעצמה, משערי "גן העדן". אנחנו יודעים, שיננו זאת הרי כל כך הרבה, מי חסם את דרכנו. זו לא היתה האיסטרטגיה הכלכלית, בה בחרנו, אשר כשלה. היו אלה השינוי לרעה במחזור העסקים בעולם, ובמיוחד זה הקשור לבועת הטכנולוגיה העילית אשר התנפצה, והחרפת הסכסוך עם הפלשתינאים. בשלוש השנים האחרונות אנחנו מחפשים את הדרך חזרה, תחת לחץ:
מדובר במהפכה מרחיקת לכת בתפישת השרותים הציבוריים, מהפכה חיונית אולם, בשל היקפה ועומקה, לא ניתן לממש אותה בפרק זמן קצר של שבועות. משום כך, את השינויים הכרוכים בה יש לבצע, ככל הניתן, תוך הידברות עם העובדים. חלק מרכזי במהפכה זו הוא יצירת מסגרת אשר מסדירה יישוב סכסוכי עבודה בשרותים חיוניים, תוך התייחסות לנורמות בינלאומיות מקובלות. עתידו של המשק הישראלי לתקופה ארוכה נקבע בחודשים אלה. אם היה אי פעם זמן מתאים לאמנה כלכלית-חברתית, במלא מובן המילה, אזי זה הזמן. |
המדיניות הכלכלית נוסח שנת 2003: פרספקטיבה היסטורית
המדיניות הכלכלית נוסח שנת 2003: פרספקטיבה היסטורית
07/12/2003