דגשים בניהול המשק ע"י הממשלה וראשי תאגידים של המרכז הישראלי לניהול, 22 באוקטובר, 2003 מתרבים האינדיקטורים לכך ששנת 2003 מסמנת מפנה במשק הישראלי. לאחר שנתיים של צמיחה שלילית תירשם השנה צמיחה חיובית נמוכה, וקיים סיכוי לא מבוטל כי מגמת שיפור זו תימשך, אם כי באיטיות, בשנת 2004. חלק מהשיפור יש לזקוף לזכות השינוי האיטי בהשפעת שני הגורמים העיקריים אשר דחפו את המשק למיתון. מחד, מדינות שונות בעולם, ובעיקר ארה"ב, הולכות ומתאוששות מהשפל אשר פקד אותן החל מראשית העשור, והדבר בא לידי ביטוי בהאצת שיעור הגידול של הסחר הבינ"ל – גורם מפתח לעידוד היצוא הישראלי. מאידך, הסיכסוך האלים עם הפלשתינאים משפיע מעט פחות על התנהגות הציבור בהשוואה לשנתיים האחרונות, דבר המתבטא בצריכה הפרטית, ובמידה מוגבלת – גם בפעילות של ענפי התיירות והמסחר. אולם לצד שני גורמים אלה, לשינוי במדיניות – עם הקמת הממשלה החדשה בראשית השנה – יש תרומה חשובה למיפנה, ועוד יותר – לחיזוק יסודותיו של המשק, שהוא תנאי הכרחי לכך שהשיפור יימשך. מטבע הדברים, תשומת הלב הציבורית מתמקדת מדי פעם בנושא מסויים כמו משפחות חד-הוריות, הפרדת הנמלים, עדכון סל התרופות, גירוש שוהים בלתי חוקיים, מחיר המים לחקלאים, מענקים להעתקת מפעלים, שכר לימוד של סטודנטים. עם זאת, ניהול המשק ע"י הממשלה חייב להתאפיין בראייה כוללת ולטווח של מספר שנים קדימה כדי לטעת בציבור את ההבנה כי הנושאים העולים מדי פעם לכותרות אינם אוסף מקרי אלא חלק מתוכנית כוללת המובילה לחידוש תהליך הצמיחה. לשינוי במדיניות הממשלה יש, וצריכים להיות, מספר מאפיינים אשר:
הבסיס לצמיחה המדיניות לחידוש הצמיחה נשענת על שלושה יסודות עיקריים:
לשני היסודות הראשונים אתייחס להלן, אולם אתחיל מההשקעות בתשתית. הדיון בנושא זה נשמע לעתים כאוסף של סיסמאות ונדמה שמזכירים אותו בלי להבין את משמעותו המלאה. מדובר במשימה גדולה ומורכבת, ועמידה בה היא אכן תנאי מרכזי להנעת תהליך הצמיחה. תרומתה הישירה של המדיניות לצמיחת המשק נעוצה בדגש על פיתוח התשתית הפיסית: כבישים, רכבות, מים, ביוב, נמלי ים ואויר, חשמל, גז, ותקשורת. הממשלה אינה צריכה, ולמעשה רצוי מאד שלא תבצע בעצמה את ההשקעות, אולם היא צריכה ליטול על עצמה את האחריות הכוללת לכך שמשימה לאומית זו תצא מן הכח אל הפועל. במה דברים אמורים:
הבטחת כל המרכיבים האלה היא באחריות הממשלה, ואכן פרטים חשובים מתוכם כלולים בתכניות הכלכליות אשר הוכנו ע"י משרד האוצר במסגרת עידכון תקציב 2003 והצעת התקציב ל- 2004. עם זאת, מדובר במשימה רחבה ומורכבת, המתפרסת על פני שנים, ואין דרך אחרת לעמוד בה אלא בהרכבת מטה מתאם מצומצם של אנשי מקצוע מתחומים שונים, מהמיגזר הפרטי, אשר יהיה כפוף לקבינט הכלכלי-חברתי, ואשר ייתן תוכן מעשי לאחריות זו. תפקידו של מטה זה יהיה לקשור את הקצוות בתיאומים בין-משרדיים ובין רשויות שונות, לזהות – בעזרת משרדי הממשלה ויועצים חיצוניים – את השינוי הנדרשים בחקיקה ובתקנות כדי להביאם לאישור הקבינט, ולדווח במרוכז – לקבינט ולציבור – על תכנית העבודה של הממשלה ועל מידת ההתקדמות בביצועה, כל פרוייקט לפי שלביו. בראש המטה צריכה לעמוד, כמובן, אישיות בעלת נסיון עשייה מוכח אשר תוכל לרתק אליה ולהפעיל צוות בין-תחומי מתאים, כנדרש ע"י משימה אשר עומדת בראש סדר היום הלאומי. הבטחת היציבות, אף זאת למען הצמיחה ב- 15 השנים האחרונות אימצו כל ממשלות ישראל איסטרטגיה הגורסת כי מיצוי פוטנציאל הצמיחה של המשק יכול להתממש רק ע"י פתיחתו לעולם. ממסגרת זו נגזרת תפישה לפיה יש להוריד את יחס חוב הממשלה לתוצר כדי לקרבו לנורמות מקובלות בעולם, וזאת – באמצעות הקטנת הגרעון בתקציב, צמצום הוצאות הממשלה – אשר הפכה להיות הגדולה בעולם יחסית לתוצר, ובמידת האפשר – הורדת נטל המסים. לצד מדיניות פיסקלית נוהלה גם מדיניות מונטרית במטרה להוריד את האינפלציה במשק לרמה התואמת הגדרות מקובלות בעולם ליציבות מחירים. נדרשות עתה החלטות נוספות כדי לחזק את האמינות של תפישה זו. בתחום של המדיניות הפיסקלית קיבלה הממשלה זה לא כבר החלטה המנסחת מחדש את יעדי המדיניות לגבי מיצרפי התקציב:
שינויים אלה לא עוררו כל הד ציבורי, למרות שיש להם משמעות מרחיקת-לכת, אולי משום שהציבור התרגל שיעדי התקציב אינם ממש מחייבים את ממשלות ישראל. מי שלוקח יעדים אלה ברצינות, וכך צריך לקחתם, צריך לשאול שתי שאלות לגבי ההחלטה החדשה, עליהן אין תשובה בדברי ההסבר לממשלה:
החלטה זו טעונה חיזוק כפול, כדי שתהיה אמינה:
בתחום של המדיניות המונטרית יש צורך לתקן את חוק בנק ישראל המיושן על בסיס המלצות ועדת לוין ונורמות בינלאומיות מקובלות. מנוי ועדה מייעצת, כמתחייב על פי אותו חוק מיושן, בהרכב כפי שהתפרסם לאחרונה, לוקה בשניים:
כדי למלא אחר מיצוות החוק הנוכחי וכדי להעמיד את מדינת ישראל בשורה אחת עם רוב מדינות העולם, על הממשלה לקבל החלטה כפולה:
בהקשר זה ראוי להוסיף כי גם בתחום המדיניות המונטרית, כמו בתחום של המדיניות הפיסקלית, תיתכנה סטיות מהיעד – במקרה זה - של יציבות מחירים – בשל נסיבות בלתי צפויות. בסטיות מסוג זה לא ניתן לטפל בטווח הקצר, משום ששינויים בריבית משפיעים על המחירים בפיגור. משום כך, אמינות המדיניות נקבעת לא על פי השאלה באיזו מידה נשמרת יציבות המחירים דוקא בגבולות הזמן של שנה קלנדרית, אלא היא נובעת מהמחוייבות לחזור לתוואי היציבות כאשר מתגלות סטיות כאלה. הצורך להשתחרר מהמיגבלה הקלנדרית הוא חיוני כדי לא לגרום לתנודות חריפות מאד בריבית אשר יש להן השפעה שלילית על היציבות הפיננסית. אם, למשל, המחירים עולים במחצית שנה מסויימת ב-6 אחוזים, ואח"כ יורדים במחצית השניה של השנה ב-4 אחוזים, זו לא יציבות מחירים, למרות שעל פני השנה כולה המחירים עלו ב-2 אחוזים. את יעד יציבות המחירים עליו החליטה הממשלה – יש להשיג בתבונה והוא צריך להתקיים לאורך זמן ולאו דוקא רק בין ינואר לדצמבר של כל שנה. כאשר נבער את הסדרי ההצמדה, לא נהיה נתונים לשינויים פתאומיים במתח הבטחוני, והמשמעת הפיסקלית תהיה מובנת מאליה – כל אלה עניינים בהם אנחנו שונים מאד ממדינות אחרות – גם התנודות וההפתעות במדדי המחירים החודשיים תהיינה מזעריות. ההרגל לתפקד, ולקבל החלטות, בתנאים של יציבות, על בסיס של אסטרטגיה פיסקלית ומוניטרית שקופה וארוכת-טווח, יניב שתי תוצאות חיוניות לצמיחה מתמשכת:
חלוקת האחריות בין המדינה לבין האזרח להבטחת עתידו הכלכלי הצורך ההולך וגובר לצמצם את הוצאות הממשלה, כתוצאה מהירידה בהכנסותיה, בשלוש השנים אחרונות, פגע בראש ובראשונה במדיניותה החברתית של הממשלה. מדיניות זו מתבצעת, כידוע, באמצעות קיצבאות ושרותים שונים, בעיקר חינוך, בריאות ותיווך לתעסוקה, ואלה קוצצו בשיעורים ריאליים משמעותיים. לאור החלטת הממשלה על הגבלת גידול סך ההוצאות לאחוז אחד לשנה עד סוף העשור, ברור שיידרשו קיצוצים נוספים. לא ניתן להתמודד עם משימה זו בצורה מיכנית של קיצוצים "רוחביים". כדי לעמוד בה בהצלחה יש להיערך במספר מישורים:
כדי לממש יעדים אלה נדרשים שינויים מהותיים בתכניות רבות המופעלות ע"י הממשלה, מזה שנים, בתחום הקיצבאות לסוגיהן, החינוך וההכשרה המקצועית, התעסוקה, עידוד השקעות, עובדים זרים, והטבות מס שונות. תכניות אלה צריכות להיבחן לאור השאלה עד כמה הן תורמות להגדלת שיעור התעסוקה בקרב גילאי העבודה, ועד כמה הן תורמות לצימצום מימדי העוני של אלה אשר אינם יכולים לעבוד, לאור הגדרה של "קו עוני" התואמת את מצב המשק וצרכיו. תוצאות הבחינה של תוכניות אלה, על מידת עמידתן ביעדי התעסוקה וצמצום העוני, צריכות להיות מוצגות לממשלה, לכנסת ולציבור. יעדים אלה הם לטווח בינוני וארוך, והשגתם מחייבת עיצוב מדיניות המוגבלת ע"י תוואי הוצאות הממשלה, יחסית לתוצר, האמור להימצא בירידה עד לסוף העשור. התוצאה חייבת להיות יעילות רבה יותר באספקת שרותים ממשלתיים אך גם חלוקת אחריות אחרת בין המדינה לבין האזרח לניהול חייו ולעתידו הכלכלי, כאשר חלק גדול יותר נופל, בממוצע, על האזרח, אם כי לא בהכרח על כל אזרח. שינוי זה יש לתכנן, להעמיד במיבחן של דיון ציבורי, ולבצע בהדרגה על פני זמן. סיכום יש המשווים עבודת ממשלה עם עבודת מועצת מנהלים של גוף עסקי גדול. בלי להתעמק בהבדלים, יש כמובן גם קווי דמיון:
תוצר לוואי חשוב של צורת ניהול זו של הממשלה הוא הטמעת התחושה בציבור שלממשלה יש מטרות והיא שוקדת על השגתן. אמינות זו היא הכח אשר יניע את המיגזר הפרטי, העסקים ומשקי הבית, לפעול כדי להגדיל את רווחתם. ממשלה השואפת לבסס את הצמיחה על פעילות המיגזר הפרטי חייבת לספק תנאים אלה. ההתחלה כבר נעשתה. ממשלת ישראל, ביוזמת שר האוצר ואנשי משרדו ובתמיכת ראש הממשלה, מובילה מהלך חשוב לשינוי פני המשק. האור בקצה המנהרה, אשר היה כבוי, נדלק. עם זאת ברור שיש רבים אשר אינם רואים אותו. כיוון שמדובר במנהרה ארוכה, על הממשלה להתמיד ולהרחיב אותה, להתקין תיאורה בשוליים כדי שניתן יהיה לראות בבהירות את הדרך, להציב אבני ק"מ ושילוט המציין את היעדים, לסלול שבילים להולכי רגל ולרוכבי אופניים כדי להקל גם עליהם להצטרף למאמץ. צריך להכיר בכך שאנחנו רק בראשית הדרך, ואם כי כבר יש פירות היא עשויה להיות ארוכה הן בשל ריבוי השינויים המבניים הנדרשים והן בשל המתח הבטחוני המתמשך בו שרוי המשק. הממשלה צריכה להמשיך להוביל, ולגייס לשם כך את הבנתו ותמיכתו של הציבור. |
דגשים בניהול המשק על ידי הממשלה, עבור מפגש עם מועדון היו"רים וראשי תאגידים של המרכז הישראלי לניהול
דגשים בניהול המשק על ידי הממשלה, עבור מפגש עם מועדון היו"רים וראשי תאגידים של המרכז הישראלי לניהול
22/10/2003