חשיבות הביקורת הפנימית בגופים ציבוריים - עקרי דברי המשנה לנגיד בכנס המבקרים הפנימים
חשיבות הביקורת הפנימית בגופים ציבוריים - עקרי דברי המשנה לנגיד בכנס המבקרים הפנימים
31/12/2007
שיתוף:
31.12.2007
חשיבות הביקורת הפנימית בגופים ציבוריים
עיקרי הדברים מהרצאת המשנה לנגיד ויו"ר ועדת הביקורת של בנק ישראל
כנס המבקרים הפנימיים, 27 בדצמבר 2007
הביקורת הפנימית בגופים ממלכתיים ובגופים ציבוריים תורמת לייעול תהליכי עבודה, חסכון במשאבים והגברת השקיפות בניהול הארגון. כמו כן היא מסייעת בזיהוי מוקדם של משברים וסיכונים ברמת הארגון ובמניעה וחשיפה של שחיתויות ועבירות על נהלים וחוקים.
הידוק הרגולציה על הביקורת הפנימית של חברות ציבוריות תתרום להגברת אמון המשקיעים באיתנות חברות ולהקטנת הסיכונים הפיננסיים במשק. על מנת לוודא שהביקורת מבוצעת – וברמה נאותה – חשוב לדווח על ביצוע ביקורת פנימית לגופים מפקחים, לקבוע מדדים להיקף, איכות ותפוקות הביקורת ולפיקוח על העמידה במדדים אלה ולפקח על זהות המבקרים והכשרתם.
"נאה דורש – נאה מקיים": מה קורה בבנק ישראל?
הביקורת הפנימית בבנק ישראל כוללת מבקר פנים במעמד עצמאי ושבעה תקנים למבקרים פנימיים, שחמישה מהם מאוישים כיום על ידי מבקרים מקצועיים. על פי חוק הביקורת הפנימית, המבקר הפנימי בבנק ישראל כפוף לנגיד הבנק. אולם לאור חשיבות הביקורת, הוקמה ב-2006 וועדת ביקורת בראשות המשנה לנגיד, המונה שלושה חברים חיצוניים ושניים פנימיים – למרות שאין חובה חוקית לכך. וועדת הביקורת בבנק ישראל פועלת לתיקון ליקויים שעלו בדוחות מבקר המדינה – כמתחייב מחוק מבקר המדינה, דנה בממצאי דוחות הביקורת הפנימית, דנה בהצעת תוכנית העבודה השנתית של הביקורת הפנימית וממליצה עליה לנגיד. וועדת הביקורת בבנק ישראל תורמת ליעילות ואיכות עבודת הביקורת ומסייעת בשמירה על עצמאותה.