תקציר:

  • המשבר במשק והשלכותיו על שוק העבודה התבטאו בהתרחבות ממדי העוני: תחולת העוני של נפשות, על פי ההגדרה היחסית המקובלת, עלתה ל-24.3 אחוזים מהאוכלוסייה, שהם כ-1.7 מיליון עניים. במקביל עלו גם תחולת העוני של משפחות, תחולת העוני לפי הגישה המוחלטת ומדד SEN. לעומתם נותרו פער ההכנסות (המודד את המרחק הממוצע של הכנסות העניים מקו העוני) ומדד ג'יני (המודד את אי-השוויון בהכנסה) כמעט ללא שינוי.
  • שיעור העניים על פי הכנסתם הצורכים מתחת לקו העוני היחסי, מדד שנהוג לראות בו אינדיקטור לעוני מתמשך, גדל משמעותית כבר ב-2008 ועמד על 62.4 אחוזים.
  • ממדי העוני בישראל גבוהים הן בהשוואה למדינות OECD והן בהשוואה לעבר. חלחול הצמיחה לשכבות החלשות היה איטי ומאוחר יחסית, כך שבעת פרוץ המשבר לא היו לישראל "רזרבות חברתיות" להישען עליהן.
  • תחולת העוני עלתה ב-2008/9 למרות ירידה ריאלית של 1.6 אחוזים בהכנסה החציונית לנפש תקנית, שהביאה לירידה בשיעור דומה של קו העוני היחסי.
  • תרומתה הישירה של המדיניות להפחתת העוני באמצעות תשלומי ההעברה והמסים גדלה מעט, אולם היא נמוכה מאוד בהשוואה לעבר ובהשוואה למדינות OECD.
  • תחולת העוני גבוהה במיוחד בקרב ערבים וחרדים - שתי קבוצות אוכלוסייה המתאפיינות בפריון ילודה גבוה ובשיעורי תעסוקה נמוכים. (האחרונים - בעיקר בקרב נשים ערביות ובקרב גברים חרדים.) בשנת 2008/9 היו העניים הערבים 44 אחוזים מכלל העניים בישראל, והעניים החרדים - 18 אחוזים.
  • לאורך העשור האחרון התרחבו ממדי העוני בקרב משקי בית שבהם לפחות מפרנס אחד. התפתחות זו מבטאת, מצד אחד, את הצטרפותן של אוכלוסיות חלשות יותר למעגל התעסוקה, ומהצד האחר - העדר מדיניות מספקת לשיפור התמורה לעבודה לאוכלוסיות שכושר השתכרותן נמוך.
  • באוקטובר 2008 הוחל ביישומו של מס הכנסה שלילי במספר אזורים בארץ. מס הכנסה שלילי פועל לשיפור רווחתם של עובדים המשתכרים שכר נמוך, ובכך הוא עולה בקנה אחד עם המדיניות הכוללת להפחתת ממדי העוני דרך הגדלת התעסוקה. ואולם, בגלל היקפו המצומצם של היישום והסכומים הנמוכים יחסית של המענק השפעתו על התעסוקה ועל הרווחה, לעת עתה, קטנה.
  • בשנת 2008 חיו בישראל כ-195 אלף מקבלי קצבת נכות כללית, שהם כ-4.6 אחוזים מהאוכלוסייה בגיל הזכאות לקצבה זו. בעקבות ועדת לרון, שדנה בעניינם של הנכים, חלו בשנים האחרונות שינויים מרחיקי לכת במדיניות הנוגעת לנכים ובעלי מוגבלויות, מתוך כוונה לסייע בשילובם בתעסוקה.
  • בישראל, שלא כמו במדינות המפותחות, שירותי בריאות השן מסופקים ברובם על ידי המגזר העסקי. התועלת מטיפולי שיניים בסיסיים לילדים גבוהה מאוד, ועלותה נמוכה; לכן חשוב להכניסם לסל הבריאות.

סוגיות במדיניות הרווחה - הקובץ במלואוp8.pdf​