תקציר:

  • מדינות רבות מייחסות חשיבות גדלה והולכת לשימוש בכלים כלכליים כחלק מן המדיניות הסביבתית. גם בישראל ניתן להרחיב את השימוש בכלים אלה, דבר שיתרום הן לקידום יעדים סביבתיים בארץ והן להשתלבות ישראל במגמות העולמיות בתחום זה.
  • בפרק זה נדונה האפשרות להרחיב את השימוש בכלים כלכליים בישראל בשלושה תחומים: הטיפול בפסולת; מספר הרכבים הפרטיים והיקף השימוש בהם; ציפוף הבנייה כחלק ממדיניות התכנון.
  • הטיפול בפסולת בישראל מפגר במידה ניכרת יחסית למדינות המפותחות. כ-87 אחוזים מהפסולת בארץ נשלחים להטמנה - הפתרון הגרוע ביותר מבחינה סביבתית. לאחרונה מופעלת בישראל מדיניות להקטנת שיעור ההטמנה; ההיטל על הטמנת פסולת ועקרון אחריות היצרן מעניקים לרשויות המקומיות וליצרנים תמריצים למיחזור ולצמצום ההטמנה.
  • בדיקה אקונומטרית מעלה כי העלאת הבלו על הדלק והורדה מקבילה של מס הקנייה על מכוניות חדשות יכולות להקטין את הנסועה של כלי רכב פרטיים, ובכך לשפר את איכות הסביבה בלי לפגוע בתקבולי המס.
  • שיעור הבנייה הלא-רוויה בנפות הצפופות לא ירד בשנים האחרונות, ובנפות המאוכלסות בצפיפות בינונית הוא אף עלה.

סוגיות במדיניות סביבתית - הקובץ במלואו