4.2.2007
 
בנק ישראל מפרסם לראשונה את תכנית עבודתו: תוכנית עבודה לשנת 2007
 
במסגרת מדיניות בנק ישראל להגברת השקיפות של הבנק ובהמשך לפרסום תקציב הבנק לפני ימים אחדים, מפרסם היום הבנק לציבור לראשונה את תכנית עבודתו. כך ינהג הבנק מעתה בכל שנה. נייר זה מציג את תכנית העבודה של הבנק לשנת 2007 וכולל את תפקידי הבנק (אשר רובם נגזרים מחוק בנק ישראל), יעדיו לשנה הקרובה וכן הרחבה לגבי פרויקטים רוחביים עיקריים שבכוונת הבנק לבצע בשנה הקרובה.
ראוי לציין, כי תקציב הבנק לשנת 2007 נגזר ישירות מתכנית העבודה שגובשה ושמוצגת כאן.
תפקידי הבנק ויעדיו לשנה הקרובה
בתוכנית העבודה לשנת 2007 פועל הבנק בהתאם ליעדי העל לשנה זו כפי שהוגדרו על ידי הנהלת הבנק. יעדים אלה מותאמים לחזון הבנק ותפקידיו. להלן יעדי הבנק כפי שנקבעו ע"י ההנהלה:
 

 
בנוסף בתוכנית העבודה נקבעו משימות לביצוע תפקידי הבנק שלא נקבעו להם יעדים ודגשים על ידי הנהלת הבנק.
פרויקטים רוחביים עיקריים בבנק
תכנית העבודה של מחלקות הבנק כוללות משימות שהם חלק מפרויקטים רוחביים עיקריים בבנק. להלן סקירה של כמה פרויקטים עיקריים:
ארגון מחדש של המידע והסטטיסטיקה - ארגון מחדש של המידע הכלכלי, ריכוזו, ניהולו ומתן כלי גישה וניתוח למחלקות הכלכליות. מטרת הפרויקט היא לבצע קטלוג של המידע שבמסגרתו בשלב ראשון, תוגדר תכולה של נתונים ומידע לתחום הראשון שעליו יוחלט. במסגרת הקטלוג יוגדר ויתועד המידע הנדרש ברמה המקצועית והטכנית עד כדי מימוש התיעוד בכלי Metadata ייעודי. במקביל לכך יוגדר מודל הנתונים הלוגי המתאים ליישום מערכת הנתונים והמידע בתוך מרכז מידע בנקאי (Enterprise Data Warehouse). עם השלמת השלב הראשון ימשיך הצוות לבצע פעילות דומה ביחס לתחום המידע הבא שיוחלט לממש במרכז המידע הבנקאי. הפרויקט ידרוש בשנת 2007 תשומות משמעותיות לאינטגרציה של מידע, פיתוח והטמעה של טכנולוגיות חדשות דוגמת Data Warehouse, כלי ETL (איסוף וטיוב מידע), קטלוג מידע וכו'.
מערכת זה"ב (זיכויים והעברות בזמן אמת – RTGS) - השקת מערכת הסליקה התוך יומית החדשה במהלך שנת 2007 ותפעולה השוטף. מדובר במערכת מודרנית לסליקת התשלומים במשק בזמן אמת ובאופן סופי. משימה זו כוללת: השלמת הטמעת מערכת זה"ב, השלמת ממשק התקשורת למערכת, הטמעת מערכת לניהול אשראי תוך יומי (ICS) אשר מפותחת על ידי הבורסה, השלמת היערכות המחלקות השונות בבנק ישראל להתממשקות למערכת וכמובן השלמת היערכות הבנקים והמסלקות לעבודה מול המערכת. לצורך התפעול השוטף של המערכת יהיה צורך בתפעול ובבקרה. כמו כן יהיה צורך לקבוע את המדיניות בתחום מערכות תשלומים וסליקה וכן את הכללים והנהלים למערכת החדשה. כך יהיה צורך ליזום רפורמות ושינויים במערכות אלו. בנוסף, יתבצע פיקוח על מערכות התשלומים והסליקה החשובות בישראל על מנת לוודא יציבותן ובטיחותן.
הטמעת הנחיות באזל II - הנחיות באזל II מתייחסות להטמעת סטנדרטים בינלאומיים לגבי הפיקוח על הבנקים. במסגרת הטמעתן ישודרגו מערכות הניהול, התפעול והבקרה של הבנקים, על פי הסטנדרטים שבבסיס הנדבך הראשון בהנחיות באזל II. בנוסף יוגדרו דרישות ההון לפי באזל II – הנדבך הראשון, לרבות התנאים המכשירים והיבטי יישום נוספים הנוגעים לכך, ויגובש ההליך הפיקוחי על פי הנדבך השני שבהנחיות באזל II; תיקון 13 לחוק הבנקאות (רישוי); והסמכויות שהוקנו למפקח בחקיקת בכר. בנוסף יבוצע שדרוג של מערכת הדיווחים של הבנקים והגילוי הנאות ללקוח על פי הנדבך השלישי שבהנחיות באזל II.
שינוי המבנה הארגוני של הבנק – לאחר החתימה על הסכם שכר חדש עם ועד העובדים יבוצע מהלך של שינוי ארגוני בבנק וזאת לאחר שהושלם התכנון האסטרטגי, הכולל שלושה שלבים מרכזיים: 1. מבנה ארגוני עקרוני 2. מבנה ארגוני מפורט של כלל החטיבות בבנק; 3. יישום השינויים - יישום המבנה הארגוני החדש כולל התאמת כוח האדם הנדרש לחטיבות, והתאמת המערך המשרדי למבנה החדש. בנוסף, יש להיערך לטיפול בגידול במספר העובדים הפורשים. לאחר החתימה על הסכם השכר צפויים לפרוש כ-10% מכוח האדם בבנק.
מערכת מיחשוב אינטגרטיבית למערכות הארגוניות, הניהוליות והפנימיות בבנק – ERP. בשנים 2007-8 מתוכנת הקמת מערכת ERP שתחליף את המערכות הישנות הקיימות בתחום זה בבנק. על מערכות אלה נמנות מערכות כמו משאבי אנוש, תקציב, כספים, רכש, ניהול מטבע, ניהול מלאי ועוד. מערכת ה-ERP תשלב את כל פונקציות הניהול הפנימיות מול בסיס נתונים משותף, עם יכולות שלBusiness Intelligence – כלי ניתוח ודיווח ניהוליים, כלי פורטל ומערך דיווח ניהולי מול מחסני מידע שישולבו בארגון.
הנהלת חשבונות מרכזית GEM - במהלך שנת 2006 שודרגה המערכת לניהול הספר הראשי בחשבות הבנק. השנה יושלמו פעילויות הקשורות לתשתית שידרוג זה.
הטמעת חוק בנק ישראל החדש – ההשלכות של קבלת חוק חדש לבנק ישראל מוצגות בתוכניות העבודה של מספר מחלקות – בין היתר מדובר בפעילויות הקשורות להתאמת מסגרת ניהול היתרות לפרופיל סיכון/תשואה גבוה יותר, להיערכות לפעילות ולדיווחים לוועדה המוניטרית ולמועצה המנהלית, גביית עמלות על הפעילויות הניתנות על ידי בנק ישראל.
ביזור "המשרד האחורי" (Back Office), מערכת מחשוב חדשה עבור המשרד האחורי באשר לפעילות בנק ישראל בשווקים הבין לאומיים והמקומיים - משימה רב-שנתית שבסיומה תיושם מערכת מחשב חדשה. המערכת תחליף את המערכות הנוכחיות במחשב המרכזי. המערכת החדשה שתירכש הינה מערכת מדף הפועלת בסביבה הפתוחה. המערכת תכלול פונקציות שתומכות בביצוע השקעות (כגון: רישום עסקות, ייצור מסרים, ניהול אירועים של הנפקה, פיתוח חשבונאי, ניהול תזרים מזומנים והתאמת חשבונות נוסטרו). יתכן והפרוייקט יורחב גם ל"משרד הקדמי" (Front Office) ול"משרד האמצעי" (Middle Office) (front-to-back).
ביצוע סקר סיכונים – בשנת 2007 ייערך "סקר סיכונים" כולל בבנק שיכלול בין השאר פיתוח כלים לניהול ולניטור הסיכונים וזאת בין השאר בכדי לבסס את עבודת הביקורת הפנימית על רמת החשיפה לסיכונים וליישם שיפורים בבקרות בעקבות המלצות שינבעו מסקר הסיכונים, הכולל הטמעת מערכת לניטור סיכונים.