19.12.2011
 
בנק ישראל פרסם היום את תוכנית העבודה ותקציב הבנק לשנת 2012;
התקציב יעמוד על 798 מ' ש'
 
להודעה המלאה בקובץ WORD - לחץ כאן
 
 
להלן היעדים המרכזיים שנקבעו על ידי הנהלת הבנק לשנים הקרובות:
בנק ישראל מפרסם היום לציבור את עיקרי תוכנית העבודה והתקציב לפעילותו המינהלית לשנת 2012.
בחודש אוקטובר הוקמה המועצה המנהלית של הבנק, בהתאם לחוק בנק ישראל התש"ע – 2010, ובה מכהנים חמישה חברים מן הציבור בנוסף לנגיד ולמשנה לנגיד. זו השנה הראשונה שהמועצה המינהלית אישרה את התקציב השנתי של הבנק והניחה אותו על שולחן ועדת הכספים של הכנסת.
היום התקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת בתקציב השנתי של הבנק. התקציב שהוגש לוועדת הכספים והמוצג בהמשך מתייחס לפעילות המנהלית של הבנק ונבנה על מנת לאפשר לבנק לבצע את תפקידיו ולהביא להשגת יעדיו המרכזיים לשנה זו.
א.      מטרות בנק ישראל, תפקידיו ויעדיו
מטרותיו של הבנק, בהתאם לחוק, הינם:
1.       לשמור על יציבות מחירים, וזאת כמטרה מרכזית;
2.       לתמוך במטרות אחרות של המדיניות הכלכלית של הממשלה, במיוחד צמיחה, תעסוקה וצמצום פערים חברתיים, בתנאי שלדעת הוועדה המוניטרית לא תהיה בכך פגיעה בהשגת יציבות המחירים לאורך זמן;
3.       לתמוך ביציבותה של המערכת הפיננסית ובפעילותה הסדירה.
תפקידיו של הבנק, בהתאם לחוק, הינם:
1.       לנהל את המדיניות המוניטרית;
2.       להחזיק את יתרות מטבע החוץ של המדינה ולנהלן;
3.       לתמוך בפעילות הסדירה של שוק מטבע החוץ בישראל;
4.       לשמש בנקאי של הממשלה;
5.       להסדיר את מערכות התשלומים והסליקה במשק, במטרה להבטיח את יעילותן ויציבותן;
6.       להנפיק מטבע, להסדיר את מערכת המזומנים במשק ולכוונה;
7.       לקיים את הפיקוח וההסדרה של מערכת הבנקאות.
בנוסף, הנגיד ישמש יועץ לממשלה בעניינים כלכליים.
 
יישום חוק בנק ישראל החדש.  
  • הובלת רפורמות במערכת הפיננסית (כולל המערכת הבנקאית) ובשוק ההון.
 
  • פיתוח מדיניות וכלים מקרו-יציבותיים לחיזוק היציבות הפיננסית של המשק.
 
  • חיזוק תפקודו של הנגיד כיועץ לממשלה בעניינים כלכליים.
 
  • פיתוח ההון האנושי של הבנק, וגיוס ושימור כוח אדם מצטיין.
 
  • שדרוג מערכות המידע והסטטיסטיקה.
 
  • פיתוח תשתיות טכנולוגיות מתקדמות.
 
  • הנפקת סדרה חדשה של המטבע.
 
ב.      פרויקטים מרכזיים בשנת 2012
להלן סקירה של מספר פרויקטים מרכזיים בשנת 2012:
 
מערכת מחשוב אינטגרטיבית למערכות ארגוניות, ניהוליות ופנימיות בבנק (ERP)
במחצית שנת 2011 הושלם שלב ראשון של הטמעת מערכת ERP של חברת SAP והחלפת חלק מהמערכות הישנות הקיימות בבנק. בשנת 2012 מתוכנן השלב השני בהטמעת המערכת שתאפשר שילוב של מספר תחומים מול בסיס נתונים משותף, עם יכולות ניתוח, כלי פורטל ומערך דיווח ניהולי מול מאגרי המידע.
מערכת מחשוב לניהול יתרות מטבע החוץ (ITMS)
בין השנים 2009-2011 יושמה בבנק מערכת מחשוב חדשה לניהול יתרות מטבע החוץ והפעילות בשוק המקומי, של חברת WSS. בשנת 2012 מתוכנן שלב ב' של המערכת שיסייע ביישום חוק בנק ישראל החדש והרחבת סוגי הנכסים שהבנק משתמש בו לניהול יתרות מטבע חוץ. המערכת תומכת בכל תחומי ניהול יתרות מטבע החוץ (משרד אחורי, משרד אמצעי, משרד קדמי ומערכת הבקרה) וכוללת פונקציות שעניינן בביצוע השקעות (רישום עסקות, ייצור מסרים, ניהול סיכוני שוק, פיתוח חשבונאי, ניהול תזרים מזומנים והתאמת חשבונות נוסטרו).
מחסן נתונים מרכזי לבנק ישראל (Data Warehouse)
פרויקט זה מהווה תשתית מרכזית חדשה לניהול הנתונים הכלכליים שבידי בנק ישראל. מחסן הנתונים המרכזי יכיל את מרבית הנתונים הכלכליים המנוהלים בבנק ישראל וישרת את המשתמשים בבנק ומחוץ לו. עד כה הוכנסו למחסן נתונים על תחומים מסוימים של הפעילות הפיננסית במשק. הפרויקט צפוי להמשך עוד מספר שנים, שבמהלכן יוכנסו למחסן מרבית הנתונים על המערכת הפיננסית שבידי הבנק וישולבו בו כלים משוכללים להזנה, השבחה ותחקור נתונים.
תשתית מידע רגולטורי (תמ"ר)
תשתית מידע לניהול נתונים מתקדם בפיקוח על הבנקים. עם המעבר של הפיקוח על הבנקים למסגרת פיקוח ממוקד סיכון, כמקובל ברשויות פיקוח מובילות בעולם, ואימוץ באזל II בישראל, הוחל בפרויקט להקמת מערכת תומכת חדשה. עם השלמת הפרויקט, תעמוד לרשות הפיקוח מערכת מידע מתקדמת הכוללת מערכת חדשה לקליטת נתונים, מחסן נתונים המאפשר אחזור מידע וגמישות הצגה, מאגר מידע מקיף עם כל המידע והניתוחים ביחס לתאגיד הבנקאי, וכלי תחקור מתקדמים.
תכנון שדרוג המבנה בירושלים
בשנת 2012 יימשך תכנון השיפוץ של מבנה הבנק בירושלים. ההחלטה על היקף השיפוץ והתקציב הנדרש לצורך כך תיקבע ע"י המועצה המינהלית. השיפוץ יבוצע בהתאם להחלטת המועצה המינהלית החל משנת 2013 ואילך.
הנפקת סדרה חדשה של המטבע
כדי לשמור על ימון הציבור במערכת המטבע, מקובל במדינות מתקדמות בעולם להחליף את סדרת השטרות שבמחזור אחת ל-10-15 שנים, גם כאשר לא מתרחשים אירועים חריגים; זאת בשל התיישנותם של סימני הביטחון הקיימים וייצורם של סימני ביטחון חדשים ומשוכללים, המיועדים למזער את תופעת הזייפנות. לכן החליט בנק ישראל להחליף את סדרת המטבע בישראל, ולשלב בסדרה החדשה סימני ביטחון משוכללים, מהמובילים בעולם, שפותחו בשנים האחרונות. בשנת 2012 תוקצב תהליך תכנון ההנפקה של הסדרה החדשה ובשנת 2013 תבוצע הנפקת הסדרה החדשה.
ג.      תקציב הבנק
בתקציב בנק ישראל מתוקצבת הפעילות המנהלית של הבנק הנדרשת לביצוע תפקידיו והשגת יעדיו. בהתאם לחוק בנק ישראל, מחולק תקציב הבנק למספר תחומי פעולה: 1) מטה וסיוע (תקציבי ההוצאה של הגופים העוסקים בניהול הבנק ובמתן שירותים ותמיכה); 2) ביצוע תפקידי הבנק (תקציבי ההוצאה של החטיבות העוסקות בתפקידי הבנק); 3) נציגות הבנק בחו"ל; 4) גמלאות; 5) השקעות; 6) הכנסות; 7) עתודה; 8) הדפסת כסף.
תקציב בנק ישראל לשנת 2012 מסתכם ב- 798 מיליון ₪ לעומת 704 מיליון ₪ בשנת [1]2011, ו-674 מיליון ₪ בשנת 2010. הגידול בתקציב שנת 2012 ב-95 מיליון ₪ (13.5%) נובע בעיקר מהסעיפים הבאים:
גמלאות – גידול של 49 מיליון ₪ (23%), הנובע מצפי לגידול במספר הפורשים בשל כניסתו לתוקף של שינוי בהסכמי השכר. הגידול במספר הפורשים צפוי להביא להתייעלות ולקליטת עובדים צעירים בעלי תרומה גבוהה בשכר נמוך יותר.
עתודה – בשנת 2012 תוקצבה עתודה למועצה המינהלית בסכום של 19.5 מיליון ₪ לעומת 3.2 מיליון ₪ בלבד בשנת 2011. עיקר הפער נובע מכך שב-2011 תוקצבה בעתודה זו הכנסה של 10 מיליון ₪ בגין מכירת נכס בת"א. סך כל העתודות בתקציב הבנק לשנת 2012 מסתכם ב-35 מיליון ₪. עתודות אלו יתממשו רק בהתקיים התנאים שנקבעו למימושם.
השקעות – בתקציב הבנק לשנת 2012 חל גידול של 20.6 מיליון ₪ בתקציב ההשקעות (33.7%). בשנת 2012 מתכנן הבנק לבצע מספר פרויקטי תשתית מרכזיים בתחום המשכיות עסקית, לוגיסטיקה וטכנולוגיה. בנוסף, מבוצעות השקעות הנוגעות להדפסת סדרה חדשה של שטרות. לפירוט פרויקטים מרכזיים ראה סעיף ב' לעיל.
התקציב לשנים הבאות – 66% מתקציב ההרשאה להתחייב לשנים הבאות נובע מההרשאה להתחייב בגין הנפקת הסדרה החדשה של השטרות. תקציב הדפסת כסף צפוי לגדול מ-58 מיליון ₪ בשנת 2012 לכ-308 מיליון ₪ בשנת 2013, בשל עלויות הדפסת הכסף של הסדרה החדשה. בהתאמה, ההשפעה על סך תקציב בנק ישראל לשנת 2013 תהיה גדולה.
שיא כוח האדם (מקסימום)- מקסימום כוח האדם לשנת 2012 הינו 701 משרות (לעומת 726 משרות מתוקצבות בשנת 2011). בשנת 2011 כוח האדם בפועל היה נמוך משמעותית ועמד על 706 משרות בלבד.
תקציב הפעילות המנהלית אינו כולל הכנסות והוצאות הנובעות מיישום כלים מוניטריים, מתן אשראי לתאגידים בנקאיים ולגופים פיננסיים אחרים, ניהול הנזילות במשק, השקעות ביתרות מטבע חוץ וכדומה. הכנסות והוצאות אלו באות לידי ביטוי בדין וחשבון הכספי של בנק ישראל.
 
תקציב הפעילות המנהלית אינו כולל הכנסות והוצאות הנובעות מיישום כלים מוניטריים, מתן אשראי לתאגידים בנקאיים ולגופים פיננסיים אחרים, ניהול הנזילות במשק, השקעות ביתרות מטבע חוץ וכדומה. הכנסות והוצאות אלו באות לידי ביטוי בדין וחשבון הכספי של בנק ישראל.
[1] ב-23/01/2011 דווח לועדת הכספים על הגדלת תקציב בנק ישראל לשנת 2011 ב-9 מיליון ₪, מ-694 מיליון ₪ ל-703.7 מיליון ₪.