18.12.2005
 
ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי, המשנה למנהלת מחלקת המחקר, היום, בכנס השנתי הראשון של התכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר :
" ההוצאה לחינוך על החמישון התחתון של האוכלוסיה בישראל גדולה פי 1.42 מזו על החמישון העליון, בעוד שבקבוצת מדינות הכוללת את ארה"ב, קנדה, אנגליה וספרד ההוצאה לחינוך על החמישון התחתון של האוכלוסיה עומדת בממוצע על 0.93 מההוצאה לחינוך על החמישון העליון".
 
"ההשקעה בחינוך היא אחד האמצעים העיקריים להבטחת מוביליות חברתית. ההוצאה לחינוך על החמישון התחתון בישראל גדולה פי 1.42 מזו על החמישון העליון, בעוד שבקבוצת מדינות הכוללת את ארה"ב, קנדה, אנגליה וספרד ההוצאה לחינוך על החמישון התחתון של האוכלוסיה עומדת בממוצע על 0.93 מההוצאה לחינוך על החמשון העליון. פער זה נובע בעיקר מהמאפיינים הדמוגרפיים בישראל עקב קיומן של משפחות מרובות ילדים בחמישון התחתון." כך אמר היום ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי, המשנה למנהלת מחלקת המחקר, בכנס השנתי של מכון ון ליר בירושלים.
ד"ר סטרבצינסקי אשר נשא הרצאה בכנס הדגיש כי תוצאה זאת נובעת מהשילוב של קיומו של חוק חינוך חינם, והמאפיינים הדמוגרפיים של ישראל המתבטאים במספר ילדים גבוה למשפחה בחמישון התחתון. למעשה, הפער בין ישראל למדינות המערב עשוי להיות גדול יותר, מאחר שהחישוב לעיל מתבסס על ההוצאה הממוצעת לתלמיד, בעוד שבפועל קיים בישראל תקצוב פרוגרסיבי לתלמיד על פי המעמד הסוציו-אקונומי.
עוד ציין ד"ר סטרבצ'ינסקי כי על פי ממצאים בעולם, ההשקעה בחינוך היא אחד האמצעים העיקריים להבטחת מוביליות חברתית, במיוחד ברמה של החינוך היסודי. "בהשוואה בינלאומית שנערכה במשרד האוצר נמצא כי בישראל ההוצאה הציבורית לתלמיד בחינוך היסודי נמוכה מהמקובל במדינות המערב, בעוד שבחינוך הגבוה ההוצאה לתלמיד בישראל גבוהה בהשוואה למדינות המתקדמות", הדגיש.
ממצאים אלה ממחישים כי אחד השינויים החשובים שיש לבצע בעתיד הוא לכלול במדידת העוני אומדן לשירותי החינוך. זאת, גם כדי להגדיל את התמריץ של קובעי המדיניות לבצע תכניות בתחומים אלה – המהווים אחד המקורות החשובים לשיפור התחלקות ההכנסות וליצירת מוביליות חברתית במשק בטווח הארוך.