06.09.04
ניהול מדיניות חברתית לאומית
עיקרי דבריו של נגיד בנק ישראל, בכנס של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית
בישראל בנושא "מעורבות המגזרים בשירותים החברתיים"
שהתקיים היום במעמד נשיא המדינה, מר משה קצב.
על הממשלה להגדיר יעדים ארוכי טווח עבור המדיניות
החברתית שלה. זהו תנאי הכרחי לדרוג תוכניות העבודה עפ"י סדרי
עדיפויות. כימות המטרות נדרש כדי שאפשר יהיה להעריך, מידי שנה, האם
ועד כמה התקדמנו בהשגתן. בנק ישראל הציע שני יעדים לטווח הבינוני:
הגדלת שיעור התעסוקה - מספר המועסקים יחסית לאוכלוסיה בגיל העבודה
- לפחות עד לממדים המקובלים, בממוצע, במדינות ה-OECD,
בעיקר באמצעות המגזר העסקי; צמצום ממדי העוני, לשיעורים הטיפוסיים
באירופה.
|
|
לו היעד של הגדלת שיעור התעסוקה היה מושג היום ושיעור
התעסוקה אצלנו היה דומה לממוצע המקובל בעולם היה מספר המועסקים אצלנו
גדול בכ-400,000, שעה שמספר המובטלים כיום נמוך מ-300,000; לו היעד
של צמצום ממדי העוני היה מושג היום ומספר המשפחות הנמצאות מתחת לקו
העוני היה יורד לשיעורים המקובלים באירופה, היה מספר המשפחות העניות
פוחת ביותר מ-25%.
|
|
מורכבות הנושא החברתי מחייבת הקמת מַטה ע"י הממשלה
לניהול יעיל של המדיניות החברתית. תפקידי המטה יהיו לעקוב באפן שוטף
אחר ביצוע המדיניות, להציע בה התאמות תוך שמירה על הראייה הכוללת,
לתאם בין גופי הביצוע השונים, להביא נושאים לממשלה לצורך החלטה,
ולדווח אחת לרביע לממשלה ולציבור על ההתקדמות בהשגת היעדים, כאשר
האחריות לביצוע מדיניות זו מוטלת על משרדי הממשלה ושאר הגופים העוסקים.
הקמתו של מטה זה תשקף את מחויבותה של הממשלה לפעול בנחישות כדי לקדם
השגת יעדים חברתיים במסגרת המדיניות הכלכלית להאצת הצמיחה, המחייבת
שמירה על שיעור יורד, יחסית לתוצר, של הוצאות, מסים, גירעון וחוב
של הממשלה.
|
|
תפקידה העיקרי של הממשלה הוא להתוות את היעדים בתחום
המדיניות החברתית ולתת להם תוקף בהחלטות ממשלה, בחוקים ובתקנות.
אין צורך, ואף לא רצוי, שהממשלה תבצע את כל התוכניות בתחום זה בעצמה.
כושר הביצוע של גופים פרטיים, או של גופים ציבוריים הפועלים בגמישות
מנהלית בתקציב נתון, בדרך כלל טוב יותר. רצוי לחלק את המימון לתכניות
האלה בין משלמי המסים בכללם לבין מקבלי השירות, על פי קריטריונים
עליהם יש להחליט, וכן לשקול את השאלה מתי על הממשלה לרכוש את השירותים
ישירות מהספק או לעשות זאת באמצעות מתן שוברים יעודיים למקבלי השירות.
ברור, כבר היום, שיש חשיבות רבה לצורת התיאגוד של ספקי השירותים
כדי להגדיל את ההסתברות לניצול יעיל של המקורות, אשר יהיו כנראה
מוגבלים במיוחד עוד תקופה די ארוכה.
|
|
כדי לראות את הצורך בהקמת מטה מתאים צריך לזכור, כי
על מנת להתקדם בהשגת מטרות המדיניות החברתית, על הממשלה להפעיל בו
זמנית מגוון רחב של מכשירי מדיניות - ביניהם, צמצום התמריצים להישאר
מחוץ למעגל העבודה; הסרת חסמים המונעים כניסה למעגל העבודה; הפעלת
תוכניות הכשרה מקצועית, שרות תעסוקה, וייעוץ בבחירת מקצוע; תוכניות
תומכות ביציאה לעבודה כמו מעונות יום, צהרונים, הסעה למקומות עבודה,
חיבור הפריפריה למרכזי תעסוקה באמצעות השקעות בתחבורה;הגדלת
התמורה לעבודה של מעוטי השכלה באמצעות מס הכנסה שלילי, וכן הכשרה
ייעודית שלהם להחלפת עובדים זרים, ובמידת הצורך - השלמת השכלה בסיסית;
פיתוח מסגרות שמטרתן החזרה לעבודה של מובטלים ותיקים, יחסית, כמו
מרכזי תעסוקה (תוכנית "ויסקונסין"); המשך והרחבת הטיפוח
של מפעלים קטנים ובינוניים ע"י טפול כולל (ליווי ניהולי ומימון);
הקמה והפעלה שוטפת של בסיס מידע על הכנסות המשפחה מכל המקורות לצורך
מיקוד התמיכות הכספיות באלו הזקוקים לכך; חיזוק רשת הביטחון החברתית
לכל מועסק ע"י קביעת חובה של פנסיה תעסוקתית מזערית; שיפור
האכיפה של חוקי העבודה וכללי הזכאות לקבלת קיצבאות; תוכניות מיוחדות
בחינוך ובבריאות לאזורים ולאוכלוסיות בעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך. |
|
|