11.02.04 ניתוח הגורמים לירידת הכנסות הממשלה ממסים ב- 2003
בשנת 2003 ירדו הכנסות הממשלה ממסים (ללא מע"מ על היבוא הביטחוני) בכ-4 מיליארדי ש”ח בהשוואה לשנת 2002, והסתכמו ב-143.7 מיליארדי ש”ח: ירידה ריאלית של 3.3 אחוזים. בניכוי השפעת שינויי החקיקה, שתרמו להגדלת ההכנסות ממסים בשנת 2003, הסתכמה הירידה ב-5.4 מיליארדי ש”ח שהם 4.2 אחוזים. ירידה זו באה בהמשך לירידה ריאלית של כ-6 אחוזים בשנת 2002. במחלקת המחקר מזכירים כי תקציב המדינה לשנת 2003, שאושר בכנסת בסוף 2002, התבסס על תחזית לגידול ריאלי של כ-2.5 אחוזים בהכנסות ממסים (בניכוי השפעת שינויי החקיקה); כלומר, ההכנסות בפועל היו נמוכות ריאלית בכשבעה אחוזים מתחזית התקציב. פער זה בין תחזית התקציב להכנסות בפועל נוצר למרות ששיעור הגידול הריאלי של התוצר ב-2003 היה גבוה במעט מתחזית התקציב. התפתחות ההכנסות ממסים ב-2003 נבחנה על ידי ד"ר עדי ברנדר ממחלקת המחקר של בנק ישראל באמצעות מודל המס של המחלקה הכולל משתנים מקרו-כלכליים – ריאליים ופיננסיים - שנמצא כי התפתחותם מתואמת עם התפתחות ההכנסות ממסים מראשית שנות התשעים1. הניתוח מעלה כי המשתנים הריאליים הנכללים במודל הם אלו המסבירים את ירידת ההכנסות ממסים ב-2003, בעוד שהמשתנים הפיננסיים תרמו להגדלת ההכנסות בכחצי אחוז (לוח 1). מבין המשתנים הפיננסיים הייתה חשובה במיוחד התפתחות מחירי המניות בבורסה בתל אביב המסבירה גידול של 1.1 אחוזים בהכנסות ממסים (ההכנסות ממסוי רווחי ההון בתוספת ההשפעה העקיפה על ההכנסות ממסים אחרים). מבין המשתנים הריאליים התרומה הגדולה ביותר להסבר ירידת ההכנסות ממסים בשנת 2003 הייתה של ירידת יבוא מוצרי הצריכה; זו מסבירה ירידה של 3.0 אחוזים בהכנסות ממסים. במחלקת המחקר מציינים כי הירידה ביבוא מוצרי הצריכה הייתה כמותית, בעוד שמחירי היבוא (בשקלים) לא השתנו בממוצע בהשוואה ל-2002. משתנה נוסף שתרומתו לירידת ההכנסות ממסים ב-2003 הייתה ניכרת הוא מכירות הדירות מיד ראשונה, שפחתו משמעותית עקב סיומם של המבצעים החד-פעמיים לעידוד הביקוש, שנערכו במחצית הראשונה של 2002; הצמצום במכירות אלה מסביר ירידה של 1.9 אחוזים בהכנסות ממסים. ירידת השכר הריאלי תרמה להפחתת ההכנסות ממסים ב-0.9 אחוז נוספים בעוד שעליית התוצר תרמה לעלייתן באחוז אחד. מהניתוח עולה עוד כי המודל מתאר בדיוק רב את התפתחות ההכנסות ממסים (בניכוי שינויי חקיקה) בשנת 2003, בדומה לשנים הקודמות. בתחזית המבוססת על משוואת ההכנסות שנאמדה לשנים 1991 עד 2002 ועל הערכים בפועל של המשתנים המסבירים בשנת 2003, נמצא כי סך הסטיה של תחזית המודל מהגביה בפועל היא 0.2 אחוזים (כלומר, תחזית המודל הייתה גבוהה בכ-200 מיליוני ש”ח מהגביה בפועל); סטייה בסדר גודל דומה נמצאה בשנתיים הקודמות בהן היתה תחזית המודל גבוהה מההכנסות בפועל בכמחצית האחוז. הפער הגדול בין ההכנסות ממסים בפועל לתחזית התקציב, למרות שבדיעבד גדל התוצר בשיעור דומה לתחזית התקציב, מדגיש את תפקידם המרכזי של משתנים מקרו כלכליים אחרים, דוגמת אלו הנכללים במודל, בהסבר ההכנסות ממסים. עם זאת, במחלקת המחקר מציינים כי בהנחות סבירות על התפתחותם של המשתנים האחרים - פרט לתוצר - הנכללים במודל, היו ההכנסות ממסים צפויות מלכתחילה לגדול ב-2003 בשיעור נמוך משמעותית מתחזית התקציב. _______________ [1] תיאור מלא של המודל פורסם ב: עדי ברנדר, אומדנים לפונקצית ההכנסות ממסים בישראל, בנק ישראל, מחלקת המחקר, סדרת מאמרים לדיון 2001.02, ינואר 2001. לוח 1: השפעת משתנים מקרו כלכליים על הכנסות הממשלה ממסים בשנת 2003 1
|
ניתוח הגורמים לירידת הכנסות הממשלה ממסים ב- 2003
ניתוח הגורמים לירידת הכנסות הממשלה ממסים ב- 2003
11/02/2004