11.02.04

ניתוח הגורמים לירידת הכנסות הממשלה ממסים ב- 2003

בשנת 2003 ירדו הכנסות הממשלה ממסים, בניכוי השפעת שינויי החקיקה, בשיעור ריאלי של 4.2 אחוזים (בניכוי מדד המחירים לצרכן). זאת בהמשך לירידה של כ-6 אחוזים ב-2002.

¦

בחינה של התפתחות ההכנסות ממסים באמצעות מודל המס של מחלקת המחקר של בנק ישראל מעלה כי ירידת ההכנסות ב-2003 מוסברת בעיקר על ידי הירידה הכמותית ביבוא מוצרי צריכה והירידה במכירת דירות חדשות. עליית התוצר, והתפתחות המשתנים הפיננסיים – בעיקר עליית מחירי המניות בבורסה בתל-אביב - קיזזו חלק מהירידה. מהבחינה עולה עוד כי המודל מתאר היטב את התפתחות ההכנסות ב-2003, בדומה לשנים הקודמות.

¦

בחינה זו של התפתחות גביית המסים ב-2003 מבליטה את השפעתם של משתנים מקרו כלכליים נוספים, פרט להתפתחות התוצר, על ההכנסות ממסים. כך, למרות ששיעור הגידול הריאלי של התוצר ב-2003 תאם את תחזית התקציב, היה קצב הגידול הריאלי של ההכנסות (בנכוי השפעת שינויי החקיקה) נמוך בכ-7 אחוזים מתחזית התקציב. פער זה בין תחזית התקציב להכנסות בפועל נוצר למרות ששיעור הגידול הריאלי של התוצר ב-2003 היה גבוה במעט מתחזית התקציב.

¦

בשנת 2003 ירדו הכנסות הממשלה ממסים (ללא מע"מ על היבוא הביטחוני) בכ-4 מיליארדי ש”ח בהשוואה לשנת 2002, והסתכמו ב-143.7 מיליארדי ש”ח: ירידה ריאלית של 3.3 אחוזים. בניכוי השפעת שינויי החקיקה, שתרמו להגדלת ההכנסות ממסים בשנת 2003, הסתכמה הירידה ב-5.4 מיליארדי ש”ח שהם 4.2 אחוזים. ירידה זו באה בהמשך לירידה ריאלית של כ-6 אחוזים בשנת 2002. במחלקת המחקר מזכירים כי תקציב המדינה לשנת 2003, שאושר בכנסת בסוף 2002, התבסס על תחזית לגידול ריאלי של כ-2.5 אחוזים בהכנסות ממסים (בניכוי השפעת שינויי החקיקה); כלומר, ההכנסות בפועל היו נמוכות ריאלית בכשבעה אחוזים מתחזית התקציב. פער זה בין תחזית התקציב להכנסות בפועל נוצר למרות ששיעור הגידול הריאלי של התוצר ב-2003 היה גבוה במעט מתחזית התקציב.

התפתחות ההכנסות ממסים ב-2003 נבחנה על ידי ד"ר עדי ברנדר ממחלקת המחקר של בנק ישראל באמצעות מודל המס של המחלקה הכולל משתנים מקרו-כלכליים – ריאליים ופיננסיים -  שנמצא כי התפתחותם מתואמת עם התפתחות ההכנסות ממסים מראשית שנות התשעים1. הניתוח מעלה כי המשתנים הריאליים הנכללים במודל הם אלו המסבירים את ירידת ההכנסות ממסים ב-2003, בעוד שהמשתנים הפיננסיים תרמו להגדלת ההכנסות בכחצי אחוז (לוח 1). מבין המשתנים הפיננסיים הייתה חשובה במיוחד התפתחות מחירי המניות בבורסה בתל אביב המסבירה גידול של 1.1 אחוזים בהכנסות ממסים (ההכנסות ממסוי רווחי ההון בתוספת ההשפעה העקיפה על ההכנסות ממסים אחרים).

מבין המשתנים הריאליים התרומה הגדולה ביותר להסבר ירידת ההכנסות ממסים בשנת 2003 הייתה של ירידת יבוא מוצרי הצריכה; זו מסבירה ירידה של 3.0 אחוזים בהכנסות ממסים. במחלקת המחקר מציינים כי הירידה ביבוא מוצרי הצריכה הייתה כמותית, בעוד שמחירי היבוא (בשקלים) לא השתנו בממוצע בהשוואה ל-2002. משתנה נוסף שתרומתו לירידת ההכנסות ממסים ב-2003 הייתה ניכרת הוא מכירות הדירות מיד ראשונה, שפחתו משמעותית עקב סיומם של המבצעים החד-פעמיים לעידוד הביקוש, שנערכו במחצית הראשונה של 2002; הצמצום במכירות אלה מסביר ירידה של 1.9 אחוזים בהכנסות ממסים. ירידת השכר הריאלי תרמה להפחתת ההכנסות ממסים ב-0.9 אחוז נוספים בעוד שעליית התוצר תרמה לעלייתן באחוז אחד.

מהניתוח עולה עוד כי המודל מתאר בדיוק רב את התפתחות ההכנסות ממסים (בניכוי שינויי חקיקה) בשנת 2003, בדומה לשנים הקודמות. בתחזית המבוססת על משוואת ההכנסות שנאמדה לשנים 1991 עד 2002 ועל הערכים בפועל של המשתנים המסבירים בשנת 2003, נמצא כי סך הסטיה של תחזית המודל מהגביה בפועל היא 0.2 אחוזים (כלומר, תחזית המודל הייתה גבוהה בכ-200 מיליוני ש”ח מהגביה בפועל); סטייה בסדר גודל דומה נמצאה בשנתיים הקודמות בהן היתה תחזית המודל גבוהה מההכנסות בפועל בכמחצית האחוז.

הפער הגדול בין ההכנסות ממסים בפועל לתחזית התקציב, למרות שבדיעבד גדל התוצר בשיעור דומה לתחזית התקציב, מדגיש את תפקידם המרכזי של משתנים מקרו כלכליים אחרים, דוגמת אלו הנכללים במודל, בהסבר ההכנסות ממסים. עם זאת, במחלקת המחקר מציינים כי בהנחות סבירות על התפתחותם של המשתנים האחרים - פרט לתוצר - הנכללים במודל, היו ההכנסות ממסים צפויות מלכתחילה לגדול ב-2003 בשיעור נמוך משמעותית מתחזית התקציב.


_______________

[1] תיאור מלא של המודל פורסם ב: עדי ברנדר, אומדנים לפונקצית ההכנסות ממסים בישראל, בנק ישראל, מחלקת המחקר, סדרת מאמרים לדיון 2001.02, ינואר 2001.


לוח 1: השפעת משתנים מקרו כלכליים על הכנסות הממשלה ממסים בשנת 2003 1

התרומה לשינוי בהכנסות

 

(באחוזים מסך ההכנסות)

 

-4.2

סך השינוי בהכנסות הממשלה ממסים

-4.8

משתנים ריאליים

1.0

התוצר המקומי הגולמי2

-0.9

השכר הריאלי למשרת שכיר3

-3.0

יבוא מוצרי צריכה4

-1.9

מכירות דירות מיד ראשונה5

0.6

משתנים פיננסיים

1.1

מחירי המניות בבורסת תל-אביב6

-0.2

מכירות מניות על ידי בעלי עניין ישראלים בחו"ל7

-0.4

מלאי האשראי במטבע חוץ במערכת הבנקים8


השפעת המשתנים כפי שנאמדה במודל המס של מחלקת המחקר של בנק ישראל. הכנסות הממשלה ממסים חושבו, בניכוי השפעת שינויי החקיקה ובמחירים קבועים ואינן כוללות את מס הערך המוסף על היבוא הביטחוני.

1

רמת התוצר המקומי הגולמי במחירים שוטפים, מנוכה במדד המחירים לצרכן, בפיגור של רבעון אחד; בתוספת השפעת השינוי בתוצר בפיגור של שני רבעונים.

2

גודל הסטיה של השכר הריאלי למשרת שכיר מהקשר ארוך הטווח שלו עם התוצר.

3

גודל הסטיה של סך יבוא מוצרי הצריכה, בשקלים - במחירים קבועים - מהקשר ארוך הטווח שלו עם התוצר.

4

מספר הדירות מיד ראשונה שנמכרו לפני שני רבעונים.

5

השינוי הריאלי - בנקודות - במדד המניות הכללי בבורסה בתל-אביב.

6

מכירות מניות על ידי בעלי עניין ישראליים בחו"ל, כולל מכירות במסגרת מיזוגי חברות, בפיגור של 3 רבעונים. הנתון מחושב בשקלים במחירים קבועים.

7

סך האשראי במטבע חוץ, או צמוד למטבע חוץ, במערכת הבנקים, בפיגור של שני רבעונים. הנתון הוא בשקלים במחירים קבועים.

8