12.11.2007
 
אומדן מוקדם לחשבונאות הלאומית לשנת 2007 ועדכון התחזית לשנת 2008
 
התוצר המקומי הגולמי צפוי לגדול בשנת 2007 ב-5.4 אחוזים והתוצר העסקי צפוי לגדול ב-6.2 אחוזים.  
בשנת 2008, בהנחה של השפעה מתונה יחסית של המשבר העולמי כפי שמשתקף בהערכות קרן המטבע שפורסמו באוקטובר, צפוי התוצר המקומי הגולמי לגדול ב-4.4 אחוזים והתוצר העסקי צפוי לגדול ב-5.3 אחוזים;  
במקרה של גלישת המשק האמריקאי למיתון ב-2008 שישתקף בהאטה משמעותית בסחר העולמי, ארוע שהסבירות להתממשותו עלתה בשבועות האחרונים, הצמיחה בתוצר ב-2008 צפויה להסתכם ב-3.6 אחוזים בלבד.  
בנק ישראל עידכן את האומדן לגידול התוצר בשנת 2007 כלפי מעלה ל-5.4 אחוזים (לעומת תחזית מוקדמת של 5.1 אחוזים). עדכון זה נובע מהצמיחה הגבוהה במחצית הראשונה של השנה והאינדיקטורים הכלכליים האחרונים המעידים על המשך מגמת הצמיחה המהירה ברביע השלישי. כמו כן, הצמיחה בתוצר העסקי צפויה להגיע ל-6.2 אחוזים, נמוך במעט מהצמיחה בשנים האחרונות. הרכב הצמיחה ב-2007 צפוי להשתנות ביחס לשנים האחרונות, מצמיחה הנובעת מעליה בפריון לצמיחה הנשענת על גידול בתשומות. כך, פריון הייצור צפוי לגדול ב-2 אחוזים בלבד לעומת 3.5 אחוזים בשנתיים האחרונות; מספר המועסקים בסקטור העסקי צפוי לגדול ב-4.5 אחוזים תוך עלייה של נקודת אחוז בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה וירידה של שיעור האבטלה ל-7.7 אחוזים; מלאי ההון צפוי לגדול ב-3.5 אחוזים. תהליך זה אופייני לשלבים המתקדמים של מחזור עסקים חיובי - מיצוי גורמי הייצור הקיימים והתקרבות לתעסוקה מלאה.
בהנחה שההשפעה של משבר ה-sub-prime על המשק העולמי תהיה מתונה יחסית, בהתאם לתחזית שפורסמה ע"י קרן המטבע באוקטובר השנה, התוצר צפוי להתרחב בשנת 2008 ב-4.4 אחוזים (לעומת תחזית מוקדמת של 4.1%), והתוצר העסקי ב-5.3 אחוזים. עם ההתקרבות לתעסוקה מלאה, צפויה בשנת 2008 התמתנות בגידול במספר המועסקים ובפריון תוך עלייה במשקל ההון בתוצר. בשנת 2008 שיעור האבטלה צפוי לרדת באופן מתון ל- 7.3 אחוזים.
העודף בחשבון השוטף, שעמד על 8.0 מיליארדי דולר בשנת 2006, צפוי להצטמצם ל-5.8 מיליארדי דולר בשנת 2007, ול-4.5 מיליארדי דולר בשנת 2008.
גרעון המגזר הציבורי צפוי לעמוד בשנת 2007 על 0.3 אחוז תוצר, ויחס החוב לתוצר צפוי לרדת ל- 81.5 אחוזים. הגרעון בשנת 2008 צפוי לגדול מעט עקב הפחתות המס הגבוהות יחסית, והוא צפוי להגיע ל-0.6 אחוז תוצר. במקרה זה, יחס החוב לתוצר ירד לשיעור של 78.7 אחוזים.
אולם, ייתכן כי עדכון תחזית קרן המטבע אינו משקף במלואו את המידע החדש ביחס להשפעת משבר sub-primeעל הצמיחה והסחר העולמיים. במקרה של האטה חריפה יותר, שתתבטא בקצב גידול נמוך של 3.0 אחוזים בסחר העולמי (כמו בשנים 2001 – 2003), התוצר המקומי הגולמי צפוי לצמוח בשיעור של 3.6 אחוזים, וקצב הצמיחה של התוצר העסקי ירד ל-4.3 אחוזים. זאת כתוצאה מירידה בקצב הגידול של היצוא לשיעור של 3 אחוזים בלבד. התמתנות הגידול בפעילות תוביל לעליית שיעור האבטלה ל-8.2 אחוזים ולעליית שיעור הגרעון של הממשלה הרחבה ל-0.9 אחוז תוצר.
התחזית המעודכנת מבוססת על מספר הנחות מרכזיות לגבי התפתחותם של המשתנים החיצוניים ומשתני המדיניות ב-2008.
הנחות על גורמים חיצוניים:
המשך הצמיחה המהירה יחסית בסחר העולמי תוך התמתנות קלה בלבד בעקבות משבר האשראי העולמי. זאת בהתאם לתחזיות העולמיות לצמיחת הסחר העולמי שעודכנו כלפי מטה משיעור של 7.4 אחוזים (בקיץ), לשיעור של 6.7 אחוזים (לפי התחזית המעודכנת של קרן המטבע הבינלאומי); כאמור, על פי התרחיש החלופי יגדל הסחר עולמי ב-3 אחוזים בלבד.  
המשך מגמת ההרעה בתנאי הסחר החיצוניים בעיקר עקב עלית מחירי הדלק.  
המשך המצב הביטחוני הנוכחי.  
הנחות עיקריות בתחום המדיניות הכלכלית:
קצב גידול גבוה יותר מההערכות המוקדמות של ההוצאה לצריכה ציבורית, אשר עודכן כלפי מעלה בהתאם להצעת התקציב לשיעור של 1.8 אחוזים. רובו של העדכון מרוכז בגידול של סעיף הקניות ולכן מביא לגידול בתוצר העסקי, ולא לגידול תוצר השירותים הציבוריים. הצריכה הביטחונית צפויה לרדת ב- 1.3 אחוזים ואילו הצריכה האזרחית צפויה לגדול ב-3.1 אחוזים.  
עלייה ריאלית מתונה בשכר במגזר הציבורי של אחוז אחד בלבד, זאת לאחר השלמת המשא ומתן על השכר בסקטור הציבורי ושכר המורים בבתי הספר היסודיים; עם זאת, עדיין קיימת אי ודאות מסוימת לגבי הסכמי השכר העתידיים. לגבי סך תשלומי ההעברה לנפש הונח כי הם יעלו ב-3 אחוזים. כתוצאה משינויים אלו, שיעור הגידול הצפוי של ההוצאה הציבורית הוא 2.5 אחוזים.  
ביצוע מלא של תוכנית הפחתת המס הרב-שנתית, הכוללת הפחתת מס החברות ומס ההכנסה. מעבר לכך צפויה הפחתה נוספת במס הישיר על שכר כתוצאה מהעלאת שווי השימוש ברכב, שמלווה בהפחתה בשיעורי המס לכל העובדים. ההשפעה הכוללת של הרפורמה הינה ירידה בהכנסות ממיסים ישירים וירידת נטל המס.