17.3.2008
 
בנק ישראל מפרסם קטע מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2007, שיפורסם ב- 1 לאפריל 2008
קטע זה הלקוח מתוך הפרק הדן ב"ענפי המשק", עוסק בפעילות נמלים בשעות הלילה.
 
רק 17 אחוזים מתנועת המכולות בנמל חיפה התנהלה עד עתה בלילה; זאת בניגוד לנמלים רבים בחו"ל, שבהם הפעילות בלילה משמעותית יותר.  
לפני כחודש החל ניסוי שבמהלכו הורחבה תנועת המכולות בלילה עד כדי 25 אחוזים מסך פעילותן.  
ראוי שהממשלה תתמרץ את העבודה בנמלים ובשרשרת הלוגיסטית הקשורה אליהם בשעות הלילה, תוך הוזלת תעריפי השימוש בשעות אלו.  
לעבודה בלילה בנמלים יש יתרונות חיצוניים משמעותיים, משום שהיא מאפשרת ניצול של ההון גם בלילה. עבודת הנמלים משתמשת בעיקר בנמלים והשרשרת הלוגיסטית הקשורה אליהם, כוללת כבישים ומשאיות לפריקה, טעינה והובלה של המשאות. אחת הסיבות לאי היעילות של הנמלים בישראל היא שתפוקתם בלילה נמוכה מאוד; רק 17 אחוזים מהתנועה של המכולות – כניסת ויציאת מכולות מלאות וריקות בשערי הנמל – ומהתנועה במסופים למשאיות מתנהלים בלילה. פעילות לוגיסטית בלילה הייתה מביאה לקיצור התור לפריקת אניות ולהפחתת העומס בכבישים. בחו"ל מקובל שהשרשרת הלוגיסטית, הכוללת נמלים, חברות הובלה, מחסנים עורפיים וחברות תעשייה, פועלת גם בלילה. בנמל לוס אנג'לס, למשל, התמריץ לעבודה בלילה הוא דרך התעריפים: התעריף למשתמש בלילה נמוך משמעותית מהתעריף ביום.
בתחילת 2008 החל בנמל חיפה ניסוי1 שמטרתו הרצה של פעילות השרשרת הלוגיסטית בשעות הלילה. פעילות זו כרוכה בחסמי כניסה מסוימים מצד חברות המשאיות, מפעלי התעשייה והמחסנים העורפיים, שכמעט לא פועלים בלילה. כך, למשל, מפעלי התעשייה צריכים להיערך לפתיחת מחסני המפעל בלילה, וחברות ההובלה צריכות להקצות נהגי משאית נוספים. מחסן עורפי ייפתח בלילה רק אם ייווצר ביקוש עקבי די הצורך. גם הנמל צריך להיערך על ידי פתיחת שעריו בין השעות 4:30 ו-6:30 בבוקר. התמריץ שניתן הוא סבסוד הפעילות של מחסן עורפי למכולות בלילה2, שהפסדו יוצא בשכרו: המשק מרוויח מההשפעות החיצוניות הגדולות של הסטת פעילות ללילה. חשוב אפוא להבהיר לגורמים בשרשרת הלוגיסטית שהמדינה נחושה להפנים את ההשפעות החיצוניות הטובות שבפעילות הנמל בלילה. על פי הניסוי עד כה גדלה הפעילות בנמל חיפה בלילה, במונחים של תנועת מכולות, מ-17 אחוזים מתנועת המכולות ל-25 אחוזים, כאשר הפעילות גדלה באופן הדרגתי עם התמשכות הניסוי (איור 1) . עם סיום הניסוי רצוי להתחיל ללא שיהוי בתמרוץ הפעילות הלוגיסטית בלילה דרך התעריפים.
 

 
הניסוי מנוהל על ידי חברת נמלי ישראל בשיתוף חברת נמל חיפה ומשרד התחבורה. 1
כך המשאיות יכולות להוביל מכולות גם אל הנמל וגם ממנו, כלומר לא לנסוע ריקות. 2