23.3.2009
 
בנק ישראל מפרסם קטע מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2008, שיפורסם בחודש אפריל 2009:
קטע זה לקוח מתוך הפרק הדן ב"ממשלה הרחבה, תוצריה ומימונם"
הפחתת שיעורי המס על השכר בין 2003 ל-2009 הקטינה משמעותית את נטל המס ברמות השכר הגבוהות בהשוואה למדינות המפותחות

למחקר לחץ כאן
 
הפחתת שיעורי המס על השכר בישראל בין 2003 ל-2009 הקטינה משמעותית את שיעור המס הממוצע ברמות השכר הגבוהות, שבהן היה נטל המס בישראל גבוה יחסית למדינות המפותחות.  
הפחתת שיעורי המס ברמות השכר הבינוניות והנמוכות הייתה קטנה יותר, הן אבסולוטית והן ביחס למדינות המפותחות.  
גם לאחר הפחתות המס מיסוי השכר בישראל פרוגרסיבי יותר מאשר במרבית המדינות המפותחות, אך פחות מבעבר.  
שיעורי המס האפקטיביים במדינות המפותחות כמעט ולא הופחתו בין 2003 ל-2009. כתוצאה מכך ירדו שיעורי המס בישראל בהשוואה למדינות אלה וכיום הם נמוכים יותר מהממוצע והחציון ברמות ההכנסה בהן מצויים יותר מ-90 אחוזים מהעובדים.  
בהשוואה למקובל במדינות המפותחות מערכת המס בישראל מאופיינת בשיעורי מס נמוכים ברמות ההכנסה הנמוכות ביותר לצד מיעוט הטבות לעובדים על בסיס מצבם המשפחתי. מבנה זה מגדיל את העוני בקרב משפחות שבהן מפרנס יחיד אך מעודד כניסה לעבודה של צעירים ונשים – בעיקר אמהות.  
מהשוואה בינלאומית של שיעורי המס על השכר, שערך עדי ברנדר מחטיבת המחקר ואשר עיקריה מופיעים בדוח בנק ישראל ל-2008,* עולה כי הרפורמות במיסוי השכר בישראל, שהופעלו מאז 2003, הקטינו משמעותית את נטל המס של העובדים המצויים בשליש העליון של התפלגות השכר. ברמת השכר של פי שניים מהתוצר לנפש (כ-16,000 ₪ לחודש) פחת שיעור המס הממוצע של עובד נשוי שהוא מפרנס יחיד ב-2.5 נקודות אחוז ושל רווק ב-4 נקודות; ברמות השכר הגבוהות יותר הוא ירד אף ביותר (איור 1). נטל המס בישראל ברמות שכר אלה היה גבוה מאשר במרבית מדינות OECD בראשית תהליך ההפחתות אך בעקבותיהן הוא נמוך כעת הן מהממוצע במדינות אלה והן מהחציון; התפתחות זאת נובעת גם מכך שבשנים האחרונות לא היו כמעט הפחתות משמעותיות של שיעורי המס האפקטיביים במדינות המפותחות. הפחתת נטל המס ברמות השכר הנמוכות היתה קטנה יותר (לוח 1), אך בהן שיעורי המס היו נמוכים מלכתחילה בהשוואה לעולם. כתוצאה מהרפורמות הפכה מערכת המס בישראל לפחות פרוגרסיבית מאשר בעבר - כלומר נטל המס עולה פחות עם עליית ההכנסה של העובד – אך היא עדיין פרוגרסיבית יותר מאשר במדינות המפותחות.
השוואת שיעורי המס בשנת 2009 מלמדת כי המס הממוצע של העובדים בישראל (סך תשלומי המס כאחוז משכר העובד) נמוך מאשר הממוצע והחציון במדינות המפותחות ברמות הכנסה של עד יותר מ-20,000 ₪ לחודש. לגבי רווקים, שיעורי המס הנהוגים בישראל נמוכים מאשר כמעט בכל המדינות המפותחות (לוח 2); עבור כ-90 אחוזים מהעובדים הם נמוכים אף מאלו שבארה"ב. לעומת זאת עבור גברים נשואים הפער בין נטל המס בישראל לממוצע במדינות ה-OECD קטן יותר ובשליש מהמדינות הנטל אף נמוך מאשר בישראל. זאת מכיוון שבמרבית המדינות המפותחות נהוגות הקלות מס למשפחות בעוד שבישראל מוענקות הטבות כאלה רק לנשים. שיעורי המס של נשים – הנהנות בישראל מנקודות זיכוי עבור ילדיהן – נמוכים בהשוואה כמעט לכל המדינות המפותחות, גם ברמות השכר הגבוהות, אך אחוז האמהות העובדות שרמת הכנסתן מאפשרת למצות את ההטבה הוא קטן.
בשל ההבדלים בין ישראל למרבית המדינות המפותחות בהתייחסות מערכת המס למצבו המשפחתי של העובד, השפעתה על הכלכלה והחברה שונה. ההטבות למשפחות הנהוגות בעולם מצמצמות את אי השוויון בחלוקת ההכנסות בכל תקופה ומקלות על עובדים בתקופות שבהן עליהם לתמוך בילדיהם – במחיר של הגדלת נטל המס בתקופות אחרות. לעומת זאת מבנה מערכת המס בישראל תומך בעיקר בכניסה לעבודה של צעירים ושל אימהות – באמצעות שיעורי המס הנמוכים על רווקים והענקת נקודות הזיכוי על פי המגדר, בהתאמה. מבנה זה מגדיל את שיעורי העוני בקרב משפחות שיש בהן מפרנס יחיד, אך מעודד במקביל תעסוקה של צעירים ונשים, ששיעורי המס שלהם נמוכים במיוחד בהשוואה לעולם.
 


 
לוח 1: השינוי בשיעורי המס הממוצעים בישראל ובמדינות OECD בין השנים 2003/4 לשנים 2008/9
השינוי בפער בין ישראל ומדינות OECD ממוצע מדינות OECD ישראל רמת ההכנסה (אחוזים מהתוצר לנפש)
-1.1 0.1 -1.0 50.0 רווק
-2.9 1.3 -1.6 100.0
-4.8 0.8 -4.0 200.0
-5.6 -0.6 -6.2 400.0
-3.2 -1.6 -4.8 1000.0
1.1 -2.1 -1.0 50.0 נשוי + 2
0.5 0.6 1.0 100.0
-4.1 1.4 -2.6 200.0
-5.8 0.3 -5.5 400.0
-2.7 -1.8 -4.5 1000.0
מקור: חישובי חטיבת המחקר בבנק ישראל על פי: Price Waterhouse Coopers, Individual Taxes, נתוני קרן המטבע הבין-לאומית ו-OECD, ונתונים מרשויות המס במדינות שונות.
 
לוח 2: שיעור המס הממוצע על השכר בישראל ובמדינות המפותחות.
דירוג ישראל ביחס לקבוצת ההשוואה2 הפער בין ישראל לממוצע מדינות OECD ממוצע OECD1 ישראל 2009 הכנסה (אחוזים מהתוצר לנפש)
שיעור המס הממוצע
(אחוזים מסך ההכנסה)
רווק
  29   -14.4 17.9   3.5 50
  28   -13.0 23.1   10.0 75
  28   -11.4 26.2   14.7 100
  28   -9.5 29.3   19.8 133
  25   -7.8 31.6   23.8 166
  24   -6.5 33.5   26.9 200
  17   -1.3 37.8   36.4 400
  11   1.0 41.5   42.5 1000
אשה גבר אשה גבר   אשה גבר נשוי + 2
21 21 -2.7 -2.7 6.2 3.5 3.5 50
22 20 -8.8 -4.4 14.5 5.7 10.0 75
24 19 -10.6 -4.6 19.4 8.8 14.7 100
23 18 -8.9 -4.4 24.2 15.3 19.8 133
19 18 -6.9 -3.3 27.1 20.2 23.8 166
21 18 -5.6 -2.6 29.5 23.9 26.9 200
16 14 -0.9 0.6 35.8 34.9 36.4 400
10 9 1.8 2.4 40.1 41.9 42.5 1000
1 ממוצע פשוט של קבוצה בת 28 מדינות מפותחות בשנת 2008. שיעורי המס כוללים מסים המוטלים על ההכנסה בכל רמות השלטון, כולל תשלומי חובה לביטוח הלאומי ומסים עירוניים על השכר. בארה"ב חושבו שיעורי המס בנפרד עבור תושבי טקסס, קליפורניה והעיר ניו-יורק.
2 דירוג שיעורי המס מהגבוה לנמוך. כלומר, ככל שהמספר המופיע בטור גבוה יותר פירוש הדבר ששיעור המס בישראל נמוך ביחס ליותר מדינות.
מקור: חישובי מחלקת המחקר בבנק ישראל על פי: Price Waterhouse Coopers, Individual Taxes, נתוני OECD, ונתונים מבסיסי המס במדינות שונות.
 
* הסקירה במלואה מופיעה באתר בנק ישראל: עדי ברנדר, "שיעורי המס על הכנסות מעבודה בישראל בפרספקטיבה בינלאומית 2009-2008."