04.07.04 העוני בישראל והאסטרטגיה המוצעת לצמצומו .לקובץ המלא - לחץ כאן .למצגת - לחץ כאן בנק ישראל הציג היום בפני נשיא המדינה את הצעתו ליישום אסטרטגיה לצמצום העוני בישראל ובמרכזה עידוד התעסוקה ושינויים במערכת הרווחה בנק ישראל הציג היום את הצעתו ליישום אסטרטגיה מוצעת לצמצום העוני בישראל – ובמרכזה עידוד הרחבת התעסוקה ושינויים במערכת הרווחה - בפני נשיא המדינה, מר משה קצב. מסמך המציג את האסטרטגיה הזו הועבר לידי שר האוצר, מר בנימין נתניהו, והוצג בפני שר התמ"ת, מר אהוד אולמרט ושר הרווחה, מר זבולון אורלב. בבנק ישראל מציינים, כי תכנית רב-שנתית זו מוצגת במטרה שתהווה בסיס לדיון כולל ורחב במדיניות החברתית של הממשלה. חשוב שדיון כזה יתקיים במסגרת דיוני התקציב לשנת 2005 וזאת, לצד האסטרטגיה הכלכלית - ובמרכזה המסגרת למשמעת תקציבית - שהממשלה החליטה עליה עבור השנים הבאות. אסטרטגיה זו מתבססת על מאמר רחב שהוכן בבנק ישראל בנושא "האסטרטגיה לצמצום העוני בישראל ובמרכזה עידוד התעסוקה ושינויים במערכת הרווחה" ע"י ד"ר דניאל גוטליב וגב' ניצה (קלינר) קסיר. המלצות עיקריות
-כלים לטיפול במשפחות עניות שראש המשפחה הוא בגיל העבודה וניתן להשמה בעבודה במטרה לתמרץ ולהגביר את סיכוייו להשתלב בשוק העבודה.
כלים לטיפול במשפחות עניות שראש המשפחה בגיל העבודה וכושר השתכרותו מוגבל במטרה להבטיח להם רמת קיום מינימלית נאותה.
כלים לטיפול בקשישים הנמצאים מתחת לקו העוני במטרה להבטיח להם רמת קיום מינמלית נאותה.
שיפור מאגרי מידע
קביעת האחריות לביצוע המדיניות
ומדן העלות התקציבית הנדרשת ליישום ההצעות המובאות כאן בשלב הראשוני מסתכם בכ-550 מיליון עד כ-1.1 מיליארדי ₪ לשנה. עיקר העלות (300 עד 800 מיליוני ש"ח). עיקר העלות משקפת את עלות תכנית המס השלילי. עם זאת, מדגישים בבנק ישראל, כי העלות לתכנית כזו צריכה לבוא מתוך מסגרת התקציב וללא הגדלת הוצאות הממשלה הכוללות. שיעור המשפחות העניות, הגיע בשנת 2002 ל-18.1 אחוזים (כ-339 אלף משפחות) מכלל המשפחות בישראל ובמשפחות אלו חיו 21.1 אחוזים מכלל הנפשות. ההכנסה הממוצעת של משפחה ענייה הייתה נמוכה בכ-30 אחוזים מקו העוני. בעיית העוני החמירה על פני זמן והיא ניכרת גם בהשוואה בין-לאומית. ממדי העוני שונים מאוד בין קבוצות אוכלוסיה שונות. בולטת במיוחד בעיית העוני בקרב משפחות ללא מפרנסים ומשפחות גדולות, בסקטורים הערבי והחרדי ובקרב מעוטי השכלה (ראה לוח מצורף). לנוכח ממדי בעיית העוני והחרפתה בשנים האחרונות חשוב להקצות תקציבים לטיפול בעוני כבר עתה, ולא לחכות לגידול במקורות המימון לאחר שתתחדש הצמיחה, וזאת תוך שמירה על מסגרת התקציב. עיקר המאמץ הממשלתי לטיפול בבעיית העוני הופנה במיוחד מאז תחילת שנות השמונים לתמיכה כספית ישירה בעניים באמצעות תשלומי העברה שהלכו וגדלו לאורך השנים. במקביל, החל משנת 1993 הותרה העסקת עובדים זרים ומספרם גדל בשיעור ניכר באותו עשור, דבר שפגע בסיכויי התעסוקה ובשכרם של ישראלים מעוטי השכלה. המדיניות יצרה תמריץ שלילי הולך וגובר ליציאה לעבודה, היות שהכנסתו של מי שלא עבד, מגמלאות והטבות נלוות, הפכה להיות גבוהה יחסית ליכולת ההשתכרות שלו, בעיקר ברמות השכר הנמוכות. בעקבות שינוי בתפישה לגבי הטיפול בבעיית העוני באמצעות עידוד התעסוקה במדינות מערביות רבות במחצית השנייה של שנות ה-90, ובעקבות הצורך הגובר בקיצוץ הגירעון הממשלתי בישראל, החל משנת 2001, השתנתה הגישה גם בישראל. הצעדים שננקטו בישראל עד כה כללו בעיקר קיצוץ בתשלומי העברה החל משנת 2002. בניגוד ליישום תכניות לעידוד תעסוקה במדינות אחרות, בישראל תכניות כאלה עדיין לא הופעלו, למעט תכניות לעידוד התעסוקה למשפחות חד-הוריות. כמו כן, ננקטו לאחרונה צעדים לצמצום מספר העובדים הזרים בישראל, דבר שישפר את סיכויי ההשתלבות של ישראלים מעוטי השכלה בתעסוקה. |
העוני בישראל והאסטרטגיה המוצעת לצמצומו
העוני בישראל והאסטרטגיה המוצעת לצמצומו
04/07/2004