המגמות המקרו כלכליות והמדיניות הכלכלית
הרצאתה של ד"ר קרנית פלוג, מנהלת מחלקת המחקר בפני אגודת דורשי הטכניון
האינדיקטורים הכלכליים החודשיים מצביעים על בלימת מגמת ההתכווצות אך טרם ניתן לזהות
בהם תחילתה של התאוששות. זאת למרות שבמגמת היצוא חלה תפנית חיובית, ומזה כמה חודשים
הוא גדל. על פי מגמות אלה נתן להעריך כי גם השנה לא צפוי התוצר של המשק להתרחב. יתרה
מזאת, העדכון כלפי מטה של הצפי לצמיחה העולמית ולגידול הסחר העולמי מעיבים על הסיכויים
להמשך הגידול ביצוא ובפרט להאצה בו, ולכן על יכולתו להוות קטר של ממש לצמיחתו של המשק.
בתנאים אלה צפויה גם האבטלה להמשיך ולהתרחב.
לעומת התפתחויות אלו בפעילות הריאלית, נרשם בשבועות האחרונים שיפור במגמות של מרבית
האינדיקטורים המרכזיים משוק ההון: מחירי המניות עולים, התשואות על האג"ח הממשלתיות
יורדות, הציפיות לאינפלצייה משוק ההון לשנה ירדו אל אמצע התחום המוגדר כיציבות מחירים,
ובשער החליפין חל ייסוף הנמשך כבר למעלה מחודשיים. כל אלה מבטאים אופטימיות בשוק ההון
שמקורה בסיום המהיר של המלחמה בעירק, ברגיעה הביטחונית היחסית בתקופה האחרונה
באזורנו, בסיכויים לשינוי באופק המדיני, באישור קבלת הערבויות האמריקאיות ובהתקדמות
לאימוץ תכנית כלכלית. מוקדם להעריך האם מגמות אלה צפויות להמשך, ובאיזו מידה הן צפויות
להקרין, באופן חיובי על הפעילות הריאלית.
המצרפים של התקציב לא הוצגו לממשלה, לכנסת ולציבור במסגרת הצגת התכנית. בחינה של היקפה
והרכבה של התכנית הכלכלית מצביעה על כך, שיישומה המלא יביא לבלימת הגידול של משקל
ההוצאה הממשלתית בתוצר ב- 2003, אך הוא יתחיל לרדת רק בשנים הבאות. משקל הגירעון
הממשלתי בתוצר, גם אם התכנית תיושם במלואה, יוסיף ויעלה בשנה זו אל מעל ל- 5 אחוזי תוצר,
ויחל לרדת אף הוא, בהדרגה, רק בשנים הבאות, תוך התכנסות ליעד של כאחוז תוצר ב- 2008. גם
משקל החוב הציבור צפוי להמשיך ולעלות ב- 2003 ולהתחיל לרדת רק החל מ- 2005. כדי להבטיח
שההשפעות החיוביות של התכנית בטווח הארוך אכן יתממשו חשוב שהצעדים שבתכנית יאומצו כפי
שהוצעו, ולא יומרו בצעדים זמניים שהשפעתם על ההוצאות , זמנית. חשוב שקבלת הערבויות
האמריקאיות לא תסיט את הממשלה מהמסלול הנדרש להקטנת הגירעון והחוב.
התייחסות למרכיבי התכנית
התכנית כוללת זירוז הפחתת המס על עבודה אשר אמור לתרום לצמיחה, אם כי תרומה זו, כשהיא
כרוכה בהגדלה נוספת של הגירעון צפויה להיות מוגבלת. עם זאת התכנית צנועה למדי בתחום
ההשקעות בתשתית. אלה, בהיקפים ניכרים יותר היו יכולים לתרום יותר לצמיחה ושימוש
בערבויות האמריקאיות למימונן יכול לתרום להגדלתן. הקטנת ההוצאות, פסחה על תקציב הביטחון,
וכוללת הקטנה נוספת בחלק מהקצבאות של הביטוח הלאומי במטרה להמשיך ולעודד את הנשענים
עליהן להשתלב במעגל העבודה; ואולם בהינתן שיעור האבטלה הגבוה, סיכויי ההשתלבות בעבודה
בטווח הקצר של אנשים שנשענו על הקיצבאות שקוצצו אינם גבוהים, והדבר מחייב האצה והרחבה
של ישום המלצות ועדת תמיר לטיפול בשילובם במעגל העבודה. זאת ועוד, התכנית הולכת כברת
דרך משמעותית להקטנה של מספר העובדים הזרים במשק הן באמצעות המשך פעולות האכיפה
כנגד מעסיקי עובדים זרים בלתי חוקיים, והן על ידי ייקור העסקתם של עובדים זרים חוקיים
באמצעות היטל. צעדים אלה, במידה וייושמו, עשויים להניב גידול בתעסוקה של ישראלים בעתיד
הקרוב.
בתחום של השכר והתעסוקה במגזר הציבורי-- המגמות שלהם בשנים האחרונות תרמו במידה לא
מבוטלת לגידול המהיר של הוצאות הממשלה. בכוונת התכנית לפעול לבלימת מגמות הגידול, הן על
ידי הפחתת שכר פרוגרסיבית והן על ידי צמצום מספר העובדים. צעדים בכיוון זה רצויים למשק אך
חשוב שהם יעשו תוך הסכמה עם ההסתדרות, שכן פגיעה בהסכמים קיימים תעיב על היכולת של
הממשלה להגיע להסכמות בעתיד. בעניין זה, חשוב במיוחד שההסכמות בתחומים אלה ישנו את
כללי המשחק לאורך זמן (למשל, הקטנת זחילות בשכר למניהן), ולא רק יפחיתו את עלות השכר
לתקופה מוגבלת. מכל מקום המגמה בתחום זה צריכה להיות בכיוון של הקטנת הסקטור הציבורי
ויעולו.
גם הניסיון להתמודד עם בעיית הגירעון האקטוארי של קרנות הפנסיה הישנות ועם הגידול המתמשך
של התחייבויות בגין הפנסיה התקציבית הוא מבורך, אך גם כאן, רצוי מאוד שהנושא יקודם
בהסכמה .
אימוץ מרכיבה העיקריים של התכנית הכלכלית תוך דגש על כך שהצעדים שיאומצו ישפיעו להפחתת
ההוצאה הציבורית לאורך זמן ויהיו בהיקף שיבטיח חזרה לתוואי פוחת של גירעון וחוב ממשלתיים,
יתרמו לכך שהמגמות שאנו רואים בשוקי ההון יתמידו. ירידת התשואות על אגרות החוב
הממשלתיות יאפשרו גם המשך הפחתה של ריבית בנק ישראל, תוך שמירה על יציבות המחירים,
וירידת שתיהן, יתמכו בהתאוששות המשק.
לסיכום, התכנית הכלכלית הולכת כברת דרך חשובה לטיפול בבעיות התקציב בטווח הארוך וחשוב
שישתמרו בה מרכיבים אלה. אולם חשוב לזכור כי גם אם תאומץ התכנית במלואה המשק יוותר גם
השנה עם גירעון גדול אשר משמעותו צורכי גיוס גבוהים של הממשלה, ולחץ מצידה על מקורות
המימון. התכנית מותירה עוד עבודה רבה לתקציב 2004, גם בהיקפו הכולל וגם בהרכבו, שהדיונים
עליו יחלו בחודשים הקרובים. ולבסוף, חשוב להזכיר גם כי החזרה לתוואי של צמיחה של ממש
כרוך גם בשיפור מתמשך במצב הביטחוני -מדיני באזורנו.