1.6.2009
עיקרי דבריו של ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי היום בכנס של ראשי המועצות האזוריות
 
להלן הנקודות העיקריות בהרצאתו של ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל האגף למקרו-כלכלה ולמדיניות בחטיבת המחקר של בנק ישראל, בכנס של ראשי המועצות האזוריות שנערך היום, ה-1 ליוני 2009 במעלה החמישה:
   
בניגוד למיתון הקודם, בשנים 2003-2001, מדיניות הממשלה במיתון הנוכחי לא צפויה להיות פרו-מחזורית.  
בשני המיתונים אפשרה הממשלה הגדלה של הגירעון ("המייצבים האוטומטיים") והחליטה על העלאת מסים.  
במשבר הקודם ההוצאה הציבורית ירדה בכ-4 אחוזים ריאלית בשנת 2003 (בשיא המשבר), ואילו במשבר הנוכחי צפויה הוצאה זו, על פי החלטות הממשלה, לעלות ב-3 אחוזים ב-2009 וב-1.7 אחוזים ב-2010.  
שיפור זה בתגובת המדיניות הושג בזכות הורדת משקל החוב הציבורי בתוצר בשנים האחרונות.  
   
בהרצאתו הציג ד"ר סטרבצ'ינסקי השוואה בין המדיניות שבוצעה במיתון הקודם לבין המדיניות המתוכננת, על פי החלטות הממשלה, לגבי התקציב, לשנים 2009 ו-2010.
בשני המקרים אופשרה פעולתם של "המייצבים האוטומטיים" על גירעון הממשלה:, הממשלה הניחה לגירעונה לגדול בתגובה על הירידה בהכנסות ממסים. במשבר הקודם הגירעון עלה מ-0.6 אחוז תוצר בשנת 2000 ל-5.3 אחוזים מהתוצר בשנת 2003; במיתון הנוכחי הוא צפוי לעלות מ-2.1 אחוזים ב-2008 ל-6 אחוזים ב-2009 ול-5.5 אחוזים ב-2010.
ואולם, שלא כמו במיתון הקודם, שבו קוצצו ההוצאות בשנת 2003 בכ-4 אחוזים, ריאלית, לאחר גידול של כ-3 אחוזים ב-2002 ו-6.1 אחוזים ב-2001 - במיתון הנוכחי הוחלט על הגדלת ההוצאה הציבורית ב-3 אחוזים ב-2009 וב-1.7 אחוזים ב-2010.
ד"ר סטרבצ'ינסקי הדגיש כי שיפור זה בתגובת המדיניות נתאפשר הודות להורדת החוב שהושגה בשנים האחרונות, מרמה של 100 אחוזי תוצר ב-2003 לפחות מ-80 אחוזים ב-2008. הוא הטעים, כי יידרשו צעדי מדיניות נוספים בתחום המיסוי וההוצאה כדי לעמוד ביעדים שנקבעו ל-2011, - ביניהם הפחתה של הגירעון הממשלתי מ-5.5 ל-3 אחוזי תוצר.