תקציר
האחריותיות (accountability) במערכת החינוך בישראל התעצמה עם פרסום הציונים של מבחני המיצ"ב ברמות הרשות המקומית (2011 – 2012) ובית הספר (מ- 2013). הפרסום היה עשוי לדרבן את מחלקות החינוך ברשויות המקומיות ואת כוחות ההוראה בבתי הספר לנקוט במהלכים לשיפור הציונים הממוצעים של תלמידיהם.
המחקר בדק אם הפרסום הביא לעלייה של שיעור התלמידים שאינם נכללים בחישוב הציון הממוצע שמתפרסם (לרבות אלו שלא נבחנו) ולשינוי במאפייניהם, וכן בחן את השפעת הפרסום על הציונים במבחני המיצ"ב ועל ההישגים בבחינות הבגרות (מספר יחידות הלימוד במקצועות השונים והציונים). המחקר התמקד בתלמידים שהיו בכיתה ח' בבתי הספר שהשתתפו במיצ"ב, וכן בתלמידים שהיו בכיתות ז' ו/או ט' כאשר לתלמידי כיתה ח' בבית ספרם נערכו מבחני המיצ"ב ולכן היו עלולים להיפגע אם הוסטו מהם משאבים לטובת הנבחנים.
המחקר מנצל את פרסום הציונים ברמת הרשות המקומית אך ורק ברשויות שגודלן בינוני ומעלה, את הדגימה המקרית של בתי הספר שהשתתפו במבחני המיצ"ב, את הסירוגיות במועדי המבחנים ובהרכב המקצועות הנבחנים בבתי הספר ואת השינויים בהם, ומסתמך על נתונים מִנהליים מקיפים של תלמידי כיתה ח' בשנים 2002 – 2019 .
המחקר מעלה שהסיכויים של תלמידים לא להיכלל בחישוב הציון הממוצע במיצ"ב כיתה ח' גבוהים יותר ככל שמאפייני הרקע החברתיים-כלכליים שלהם חלשים יותר וציוניהם במיצ"ב כיתה ה' היו נמוכים יותר; לאחר תחילת פרסומם של ציוני המיצ"ב לא נרשם שינוי מובהק בדפוסים אלו. בשנים 2009 עד 2019 שיעור התלמידים שלא נכללו בחישוב הציון הממוצע במיצ"ב כיתה ח' אמנם עלה מכ- 13% מהתלמידים שהיו אמורים להיכלל בחישוב לכ- 16% , אך לא נמצא שהתופעה קשורה
לפרסום ציוני המיצ"ב.
לא זוהתה השפעה ברורה של פרסום ציוני מיצ"ב כיתה ח' על הציונים עצמם, וגם לא נמצאה השפעה של עצם השתתפות בית הספר במבחנים ופרסום הציונים על ההישגים של תלמידי כיתה ח' באותו בית ספר בבחינות הבגרות – ובכלל זה במקצועות המיצ"ב. כמו כן לא זוהתה השפעה על ההישגים בבחינות הבגרות של התלמידים שהיו בכיתה ז' ו/או ט' כאשר תלמידי כיתה ח' בבית ספרם נבחנו במיצ"ב.
מילות מפתח: מבחני המיצ"ב, פרסום הציונים, השתתפות במבחנים, הישגים לימודיים.