לצפייה בהודעה המלאה כקובץ לחץ כאן

לצפייה במחקר לחץ כאן

קובץ אינפוגרפיקה מרכז

המערכת לשיתוף בנתוני אשראי החלה פעילותה באפריל 2019 מתוקף חוק נתוני אשראי, התשע"ו-2016 במטרה לקדם את התחרות והנגישות של ציבור לאשראי, תוך צמצום אפליה במתן אשראי ופערים כלכליים. החוק הטיל על בנק ישראל להקים את המאגר הלאומי לנתוני אשראי ולפקח על  כלל הגופים הפועלים במסגרת ההסדר לשיתוף בנתוני אשראי שנקבע בחוק.

במלאת ארבע שנות פעילות למערכת בשיתוף בנתוני אשראי אנו שמחים לפרסם נתונים מרכזיים על פעילות המערכת  אשר מלמדים על  חשיבותה לשכלול שוק האשראי הקמעונאי בישראל ועל תרומתה  לאזרחי מדינת ישראל:

  • מספר הלקוחות הבגירים שלגביהם קיים מידע במערכת נתוני אשראי עומד על כ-6.5 מיליון לקוחות שמהווים את מרבית האוכלוסייה הבגירה בעלת נתוני אשראי.
  • מעל לשלושת רבעי אוכלוסיית המאגר (כ-76%) מדורגים בדירוג מצוין וטוב. ייתכן מאוד שלקוחות אלה יכולים לשפר את שיעור הריבית שהם מקבלים עבור ההלוואות שהם נוטלים, אם יפנו לנותני אשראי שונים כדי לקבל הצעות נוספות. יתר המדורגים: 12% בעלי דירוג סביר ו-12% בעלי דירוג נמוך.
  • מספר נותני אשראי המשתמשים בנתוני האשראי מהמאגר עומד על 44 גופים לעומת 28 גופים באפריל 2019. עלייה של כ-57%. העלייה נובעת מגופים בנקאיים וחוץ -בנקאיים אשר עושים שימוש בנתוני המאגר לצורך קבלת החלטות על מתן אשראי או חידוש אשראי. ככל שגובר השימוש במערכת, פוחתת הא-סימטריה במידע בין נותני האשראי הגדולים במשק – שהינם הבנקים, לבין נותני האשראי הקטנים יותר אשר יכולים להציע הצעות אשראי אטרקטיביות ללקוחות חדשים ובכך להגביר את התחרות בשוק האשראי הקמעונאי. בנוסף, עקב הגישה הניתנת לנותני האשראי למידע אמין בדבר עמידת הציבור בהתחייבויותיו, פוחת השימוש במידע שאיננו פיננסי אשר עלול לגרום לאפליה אסורה (כגון: נתונים דמוגרפיים או אישיים של לקוח).
  • המידע שבמאגר מועבר באמצעות לשכות אשראי לכל המשתמשים במערכת. לשכות האשראי, הפועלות ברישיון של בנק ישראל ובפיקוחו, הן: די אנד בי החברה לנתוני אשראי בע"מ ובי.די.איי. - קופאס בע"מ. לשכות האשראי מפיקות דירוגי אשראי לנותני אשראי וללקוחות, דוחות אשראי וחיווי אשראי.
  • כמות דוחות האשראי שמסרו לשכות האשראי על בסיס המידע מהמאגר עלתה פי שישה מאז החודש הראשון להקמתה ועד לסוף מרץ השנה: מאז אפריל 2019 ועד לסוף הרבעון הראשון של השנה הוצאו כ-14 מיליון דוחות אשראי וכ-27 מיליון חיווי אשראי.

ולבירור תלונותיו. בארבע השנים האחרונות טיפלה יחידת פניות הציבור של מערכת נתוני אשראי בכ-90 אלף פניות בכתב וכן נתנה מענה טלפוני לכ-500 אלף פניות. לשם השוואה ונוכח ההיכרות ההולכת וגוברת של הציבור עם המערכת, בשנה הראשונה לפעילות המערכת היו בסה"כ כמה מאות בודדות של פניות מדי חודש, לעומת הרבעון הראשון של שנת 2023 בו התקבלו כ-5,300 פניות בכתב (מתוכן 2,383 בחודש מרץ האחרון).

איור 3: מספר פניות הציבור למערכת בחודש אפריל 2019 לעומת חודש מרץ 2023

המקור: יחידת פניות הציבור של מערכת נתוני אשראי בבנק ישראל

 

  • במחקר שמתפרסם היום (קישור) הבוחן את ההשפעה של מאגר נתוני אשראי על קשרי הבנק עם לקוחותיו ובפרט על תמחור אשראי צרכני. נמצא שלפני הקמת המערכת, לקוחות אשר ניהלו חשבון עו"ש בבנק בודד (לקוחות בלעדיים) שילמו כ-0.4% יותר על אשראי צרכני לעומת לקוחות אשר ניהלו מספר חשבונות עו"ש בבנקים שונים. כמו כן, לאחר הקמת מאגר נתוני אשראי פער זה בריביות הצטמצם באופן משמעותי.
  • נתוני המאגר הסטטיסטי מאפשרים לבנק ישראל לבצע את תפקידיו בצורה מיטבית, לצורך קבלת החלטות ולהמלצת מדיניות. נתונים אלו משמשים את בנק ישראל בגיבוש הצעות מדיניות לממשלה וכן מסייעים גם בקבלת החלטות המדיניות על ידי הוועדה המוניטרית.

לצפייה בסרטון הסברה על פעילות המערכת -